Mobilmarknaden växte med femton procent

Gartners analys av marknaden visar att de fem stora behåller greppet på en marknad som växte med femton procent under kvartal tre.

Under tredje kvartalet i år såldes 289 miljoner mobiltelefoner, en ökning med femton procent jämfört med föregående år. De fem största tillverkarna ökade sin sammanlagda marknadsandel till 81,6 procent.

– Även med det relativa lilla antalet modeller som introducerats under kvartalet, så överskred försäljningen förväntningarna. Försäljningen av mobiltelefoner drevs framförallt av en stark utveckling i Asiens stilla havs region, Östeuropa, Mellanöstern och Afrika, säger Carolina Milanesi, chef för Gartners mobile device research.

Under det tredje kvartalet ledde Motorolas fortsatt svaga prestation till att Samsung tagit över andra platsen för marknadsandelar.

– Motorola är idag en blek kopia av det företag det var för ett år sedan och behöver en starkare produktportfölj för att kunna komma tillbaka, säger Carolina Milanesi.

Positivt för Sony Ericsson

Försäljningen för Sony Ericsson nådde 25,4 miljoner enheter, något som Gartner beskriver som en positiv utveckling.

– Förändringen av ledarskap hos Sony Ericsson under tredje kvartalet hoppas vi innebär att Dick Komiyamas expertkunskap om den amerikanska marknaden ska hjälpa företaget att utvecklas på vad som fortfarande är deras svagaste punkt, säger Carolina Milanesi.

Även om Gartner blev positivt överraskade av försäljningen under kvartal tre, så innebär det inte att man drar ned förväntningarna för avslutningen av året. Försäljningen under det fjärde kvartalet bör ha ökat med tio till femton procent jämfört med 2006, vilket skulle innebära att den totala försäljningen av mobiltelefoner under 2007 blir 1,3 miljarder eller högre.

Fakta

Världsmarknadsandelar i % kvartal 3 (Q3 2006)

Nokia 38,1 (35,1)

Samsung 14,5 (12,2)

Motorola 13,1 (20,7)

Sony Ericsson 8,8 (7,8)

LG 7,1 (6,0)

Övriga 18,4 (18,4)

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.