Mobilnäten tar över allt mer

Svenskarna ringer, surfar och sms:ar allt mer. För första gången är de totala intäkterna från tjänsterna i mobilnäten större än för den fasta telefonin, enligt PTS rapport Svensk telemarknad 2007.

Mobilnäten tar över allt mer

I december 2007 fanns nära en halv miljon kunder till mobilt internet, en kraftig ökning från drygt 90 000 abonnemang ett år tidigare. Datatrafiken i mobilnäten har tiodubblats sedan 2006. Mobilanvändarna ringde både fler och längre samtal under 2007 och skickade i snitt 40 sms per månad. Intäkterna för mobila tjänster var 19,7 miljarder kronor 2007, vilket innebar en ökning med cirka 12 procent jämfört med 2006. Mobilt internet, via datainstickskort eller usb-modem, står för en dryg miljard av dessa intäkter.

– Mobiltelefonin har vant oss vid att kunna ringa när och nästan var vi vill. 2007 var året då även bredbandskonsumenterna på allvar kunde börja ta mobilitet med i beräkningen vid valet av leverantör, säger Marianne Treschow, Post- och telestyrelsens generaldirektör.

Ip-tv växer mest

Det fanns totalt nära 2,8 miljoner abonnemang för fast eller mobilt bredband i slutet av 2007, vilket motsvarar 62 abonnemang per 100 hushåll. Tillväxten för bredband var drygt 30 procent under 2007.

Den innehållstjänst som växer snabbast i de fasta bredbandsnäten är ip-tv, där det fanns 355 000 abonnemang vid slutet av 2007, jämfört med 50 000 abonnemang året innan. Abonnemangen för ip-baserad telefoni i bredbandsnäten ökade med drygt 50 procent till 623 000 abonnemang.

Svensk telemarknad är PTS årliga rapport som beskriver utvecklingen inom områdena fasta och mobila samtalstjänster samt datakommunikations- och internettjänster. Svensk telemarknad finns tillgänglig i en webbversion på www.svensktelemarknad.se. Där finns hela tabellmaterialet samt sök- och sorteringsmöjligheter.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.