Mobilt bredband får kosta

Svenska företag och organisationer är mycket positiva till mobilt bredband. Beslutsfattarna är beredda att betala upp till 500 kronor i månaden för att de anställda mobilt ska kunna komma åt e-post, kalendrar och företagens intranät.

Det visar en undersökning av analysföretaget Exido. Marknaden för mobilt bredband bedöms ha ett potentiellt värde på 900 miljoner kronor för svenska operatörer.

Slippa dubbelarbete

Drivkrafterna bakom betalningsviljan är sänkning av kostnader, effektivisering av säljkåren, service teknikerna, inspektörerna, arbetsledarna och ledningsgruppen. Man vill komma åt e-post, intranät och kalender var man än befinner sig. Men främst är det möjligheten att komma åt sina databaser och ha möjlighet att ladda ned viktig information som idag inte går att ladda ner på grund av för låg hastighet och för lite bandbredd.

Man vill också kunna komma åt sina databaser mobilt, för att kunna arbeta online och därmed slippa dubbelarbete som sker idag med datainsamling på fält först och sedan uppdatering av databasen när man är tillbaka på kontoret. Företagen anser sig kunna bli mycket effektivare och mer produktiv med mobilt bredband.

Oro för säkerheten

Den klart största oron är säkerheten när det gäller användandet av så kallade 3g-kort. Hur säkert är det att koppla upp sig var man än befinner sig? Finns det risk för att någon kan inkräkta på den bärbara datorn om man sitter och surfar på flygplatsen? Kommer det att öppna upp kryphål för virus och trojaner om man inför mobilt bredband? Av undersökningen framgår också att det finns en stor osäkerhetsfaktor kring vad som är utrett och vad som egentligen är löst inom säkerhetsområdet idag.

– Efterfrågan på hög hastighet och stor bandbredd kommer att mötas inom ett till två år. Sverige kommer definitivt att vara en av förebildsländerna för mobilt bredband, säger Reyhan Ermis, ansvarig för Exido Mobility Study.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.