Mobiltelefonen blir universalverktyg

Mobiltelefonen kommer i framtiden inte att vara ett renodlat kommunikationsverktyg. Den blir i stället ett verktyg för allt ifrån betalningar till identifiering och fjärrstyrning.

Det framgår av en rapport från det svenska telekomanalysföretaget Berg Insight. De har studerat Japan för att se trender för hur mobilteknologi och konsumentbeteende kommer att utvecklas i framtiden.

– Den viktigaste trenden är att mobiltelefonen har blivit det universella redskapet för de flesta digitala behov, säger Sabine Ehlers, som gjort studien.

Många användningsområden

Hon berättar att tjänsteleverantörer har dragit fördel av att användarna tar med sig sina mobiler överallt och har därför gjort det möjligt att betala, checka in, passera dörrar och resa med tåg bara genom att hålla mobiltelefonen framför en sensor.

Fem miljoner låtar har sålts genom en musiktjänst för mobiltelefoner som lanserades i november förra året och över 30 miljoner mobiler med så kallade ”contactless chip” kan användas för betalningar i 7 miljoner affärer över hela Japan. Det finns mobiler med mottagare för fm-radio och tv samt gps-system. Mobiler används också som säkerhetsutrustning för att spåra barn samt trygghetslarm för äldre. De kan även nyttjas som fjärrkontroller och visningsutrustning för kameror, robotar och annan hemelektronik, eller till och med för fjärrstyrning av hemdatorer.

Eget innehåll populärast

– Till skillnad från vad många marknadsstrateger hade spekulerat om på förhand så kastade sig användarna inte över tjänster som videotelefoni eller nedladdning av videoklipp. Istället blev det en vidareutveckling av den existerande användningen av mobilt internet. Innehåll som producerats av användarna själva för spridning bland vänner och familj var det som blev den mest framgångsrika applikationen, säger Sabine Ehlers.

3g lanserades i Japan redan 2001 och har till dags dato attraherat 30 miljoner användare.

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.