Mobiltelefoni allt större i Bangladesh

Grameenphone, den största mobiloperatören i Bangladesh, har nu drygt 10 miljoner kunder. Företaget ägs till 62 procent av Telenor och fick sin mobillicens för nästan precis tio år sedan.

Tiderna då mobiltelefoner bara var ett verktyg för de privilegierade är förbi i Bangladesh. Det menar Erik Aas, administrativ direktör på Grameenphone. Enligt honom har mobiltelefonin förändrat folkets livsstil i Bangladesh och nyttjas nu av alla grupper och i alla regioner över hela landet.

– Kontinuerligt sjunkande trafikpriser, överkomliga mobiler och ganska god mobiltäckning i hela landet är de tre viktigaste orsakerna för framgången, säger Erik Aas. Fram tills nu har Grameenphone investerat omkring en miljard amerikanska dollar i mobilnät och tjänster, och nätet täcker mer än 95 procent av befolkningen.

Företaget har över 5 000 anställda och uppskattningsvis ytterligare 100 000 människor tjänar sitt levebröd genom mobilverksamheten, bland annat genom att jobba för leverantörer.

Allt fler tjänster erbjuds

Dessutom ger det så kallade Village Phone-programmet goda intäktsmöjligheter för mer än 260 000 Village-Phone-operatörer, som framför allt är fattiga kvinnor på landsbygden.

Även utvecklingen av tjänster har varit stort de senaste åren. Kunderna kan nu nyttja data- och innehållstjänster och mobila företagslösningra, internettillgång, mms och andra nedladdningstjänster är tillgängliga i det landsomfattande mobilnätet.

Baserad på Village Phone-konceptet har Grameenphone också startat ett projekt för att etablera 500 så kallade Community Information Centres. Det är kiosker som erbjuder internettillgång och andra informationsstjänster på landsbygden med hjälp av mobilnätet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.