Keolis kör lokaltrafik i 16 länder – och bolagets bussar rullar i Stockholm, Göteborg, Dalarna, Jönköping, Värmland, Örebro och Östra Götaland. Nu står man inför en transformation av sin it-lösning, där framtiden ligger i molnlösningar. För uppgiften har Keolis förlängt och utökat sitt samarbete med Telecomputing.
– Vi vill helt klart öka vår digitalisering och gå mot molnet – med en partner som vi kan växa med. Därför har vi valt Telecomputing. När man byter system i grunden så borde man landa i moln. Det vi vill komma åt är skalbarheten. Det är ungefär samma kostnad som med ett eget datacenter, men om man har tio servrar så kan man ganska snabbt behöva elva. Med molnet finns extrakapaciteten. Det ger mer flexibilitet och reservkapacitet, säger Patrik Lindelöv, it-chef på Keolis.
Samlar information
Informationen kommer dels från IoT-enheter ombord på bussarna. För att optimera verksamheten behöver Keolis också samla in information om trafikläget, väder och vind, antal passagerare, med mera. Detta kan sedan användas för att ge resenärerna så korrekt och relevant information som möjligt.
I varje ny upphandling ser kraven på IT olika ut. Det kan exempelvis handla om skärmar som visar reseinformation på bussarna. Patrik konstaterar att den nya tekniken tidigare handlade mycket om prylar, men att det i dag primärt rör sig om nya tjänster.
– En fördel med att gå från prylar till tjänster är att det underlättar för oss när vi behöver flytta bussar mellan städer. Idag har varje uppdragsgivare sin unika utrustning i bussarna. På sikt hoppas vi att vi på ett smart sätt ska kunna erbjuda samma tjänster utan att behöva byta utrustning i bussen, säger han.
Vill koppla cyklar till kollektivtrafiken
Digitaliseringen ökar hela tiden, och öppnar möjligheter för att ge resenärerna nya tjänster. Patrik berättar att det finns många initiativ kring nya och innovativa transportlösningar, som skulle kunna få fler att åka kollektivt. Hittills har ingenting lyft, men idéer och försök pågår.
– Man brukar säga att det är den första och sista kilometern som är svårast att lösa. Det kan vara självkörande fordon, cyklar eller elektriska sparkcyklar som löser resan den sista biten från de stora linjerna som transporterar mycket folk. Keolis jobbar kontinuerligt med uppdragsgivare och kommuner för att öka och underlätta det kollektiva resandet, säger Patrik.
I dag har bussar i många städer signalprioritet, vilket innebär att de kan köra först vid trafikljus om lagen tillåter det. I framtiden skulle de sensorer som identifierar bussen kunna kopplas till molnet. Då kan begäran om grönt kombineras med annan information, för att optimera den mängd människor som släpps fram i korsningen.
– Framtiden för oss handlar om att få lokaltrafiken att rulla jämnare, och där tror jag att informationsförsörjningen och spridningen är väldigt viktig, säger han.
Kan hantera realtidsberoende applikationer
Molnet är perfekt för att hantera realtidsberoende applikationer, och Patrik kan tänka sig att resande i framtiden även kommer kunna se information om huruvida bussen är full, halvfull eller nästan tom. Detta i kombination med en tillförlitlig ankomstprognos skulle kunna underlätta problematiken med trängsel i rusningstrafiken.
– Om vi skulle kunna informera om att det finns lediga sittplatser på nästa buss, som kommer om en minut, så tror vi att många faktiskt skulle välja att vänta istället för att tränga sig på en nästan full buss, säger Patrik Lindelöv.