Efter 15 år som ett hostingbolag bytte Vultr 2014 inriktning, och bestämde sig för att bli specialister på distribuerade system och utmana molnjättarna.
Molnutmanaren: ”Självklart att du inte ska behöva skicka dina data till Nordamerika”
Molntjänster Med fokus på automation och förutsägbar prissättning har Vultr utmanat molnjättarna. Nu vill bolaget ta nästa steg genom att gå all in på ai.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Tanken var då och är fortfarande att erbjuda en enkel, transparent lösning med oöverträffad prestanda men framförallt med förutsägbar prissättning, säger Kevin Cochrane som är marknadschef på bolaget.
Att konkurrera med pris mot globala jätteföretag låter svårt. Hemligheten handlar enligt Kevin Cochrane om automation.
– Vi är väldigt få anställda. Innan vi anställer någon frågar vi oss alltid ”Är det här någonting som kan automatiseras?” Det leder till en bättre kundupplevelse men framförallt gör det att vi kan erbjuda en prissättning som är väldigt svår att konkurrera mot.
”Molnjättarna har absurda vinstmarginaler”
Vultr har aldrig tagit in något externt kapital och ägs fortfarande av samma personer som vid grundandet.
– Bolaget behövde bli lönsamt från dag ett. Det gör att det finns en annan kostnadsdisciplin här än på ett bolag som fått tre miljarder av någon VC-firma i Silicon Valley.
– Om grundarna hade förlorat en kund första åren hade de inte kunnat betala ut löner. Därför är hög kundnöjdhet en otroligt viktig del av vårt dna.
Kevin Cochrane är kritisk till hur de globala molnjättarna utnyttjar sin särställning på marknaden.
– Bara på cloud compute-delen är vi mellan 50 och 90 procent billigare än Microsoft Azure, Google Cloud och Amazon Web Services. Dels eftersom vi automatiserar allt som går att automatisera. Men också för att molnjättarna har absurda vinstmarginaler.
Kevin Cochrane tycker dessutom att de stora spelarna har för oförutsägbar prissättning mot sina kunder.
– Det är jättemånga företag som behöver lämna AWS eller Azure eftersom det inte går att skala sin digitala verksamhet lönsamt där just eftersom kostnaden för bandbredd varierar så mycket från månad till månad.
– Det är därför det finns stora konsultbolag som jobbar med att hjälpa sina kunder få ner sina kostnader till molnjättarna. Jag tycker det är helt absurt att kunderna ska behöva lägga tid och pengar på att anpassa sig efter en plattform.
Marknadschefen poängterar att Vultr har bra global räckvidd med sina 32 datacenterregioner på sex kontinenter.
– Vår räckvidd är minst lika bra som molnjättarnas. Våra data-center når 90 procent av världens befolkning på mellan 2 och 60 millisekunder.
”Det är ett stort problem”
Vultr gjorde en samlad insats för att öka sina globala marknadsföringsinsatser under 2021 och började arbeta närmare globala kunder för att bättre marknadsföra det arbete som både Vultr och kunderna utförde.
– Plattformen har varit enterprise-anpassad hela tiden, men innan dess hade vi vare sig några säljare eller någon marknadsföringsbudget.
Nu storsatsar Vultr precis som många andra på artificiell intelligens. Bolaget är bland annat guld-partner till chipjätten Nvidia.
– Vårt uppdrag är på många sätt att demokratisera tillgången till högkvalitativa gpu:er.
Kevin Cochrane beskriver marknaden för gpu:er som hyperkonsoliderad.
– Vi ser nu hur ett fåtal bolag i en väldigt liten del av världen köper på sig en väldigt stor del av gpu:erna. Det är ett stort problem. De bästa idéerna kommer inte nödvändigtvis från en handfull människor i San Francisco.
– Våra kunder kan kräva vilken GPU som helst, i vilken skala som helst på vilken plats som helst. Så oavsett om du behöver dem i Sydney, Johannesburg eller Stockholm så kommer vi att tillhandahålla dem.
Tillgängliggörandet av gpu:er till nya marknader är viktigt också ur ett datasuveränitetsperspektiv enligt marknadschefen.
– Om du är en ai-startup i Stockholm eller Kapstaden tycker jag det är självklart att du inte ska behöva skicka dina data till Nordamerika.
Kevin Cochrane berättar att bolaget ända sedan starten erbjudit data residency.
– Det innebär att vi aldrig har tagit bitar från vårt datacenter i Stockholm och flyttat till ett annat datacenter. Inte för återställning, inte för mining eller vad det nu kan vara. Jag är rätt säker på att molnjättarna inte kan säkra samma sak.
Nu tar bolaget nästa steg och börjar erbjuda suveräna moln.
– Det vi gör är att vi tar kontrollplanen, delar och distrubuerar den i vårt datacenter i Stockholm som sedan konfigureras så att de inte på något sätt är åtkomliga för några andra än kunderna själva.
– Servrarna i det suveräna molnet är så klart bara åtkomliga från Stockholm och kommer bara hanteras av svenska medborgare.