Motivationsspelet låter personal köpa prylar med sina poäng

Företaget Soluno har infört ”gamification” för att motivera de anställda att utföra extra uppgifter. Telekom idag har pratat med Solunos försäljningschef Christian Hed som berättar om hur poängsystemet fungerar.

Motivationsspelet låter personal köpa prylar med sina poäng

Ankjakten är ett spel som ska premiera de anställdas beteenden genom att uppnå olika mål. Det går ut på att man bestämmer en nivå under valfri tidsperiod. Om man exempelvis vill uppnå en minskad churn (antalet förlorade kunder), så sätter man upp önskvärda beteenden på olika avdelningar för att uppnå det målet. Alla medarbetare på företaget får sedan poäng för utförda jobb som exempelvis quizar och kundundersökningar. Dessa poäng kan de sedan använda i en webbshop för att handla olika produkter som presentkort och mobiltelefoner.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Ett sätt att trigga medarbetare

– Det här är ett sätt att trigga medarbetare och skapa en fin sammanhållning i olika avdelningar. Lyckas vi uppnå Solunos totala mål så åker hela företaget på en bolagsresa tillsammans. Vi har precis varit i Prag och planerar att åka till Palma härnäst. Under en sådan resa passar vi på att ha konferenser, samtidigt som det är ett ypperligt tillfälle att samla alla anställda och ha lite roliga aktiviteter, säger Christian Hed.

Hela idén med ankjakten kom från en av deras leverantörer som redan hade webbshopen och infrastrukturen klar. Sedan införandet 2016 har ledningen hela tiden jobbat med att sätta nya nivåer och målsättningar. I slutändan kan de anställda få en belöning av de poäng som tjänats ihop.

Köpte alla julklappar med intjänade poäng

– Ankjakten är väldigt uppskattat av de anställda. En medarbetare använde poängen för att köpa alla julklappar till sina släktingar och vänner. En annan sparade ihop poäng till en gräsklippare, säger Christian Hed.

Poängsystemet finns via en hemsida som håller koll på hur många poäng man har och vilka mål som bolaget satt. Varje månad genereras en fil till ekonomiavdelningen, som förmånsbeskattar de anställdas lönespecifikationer. Produkterna som ligger uppe på webbshopen uppdateras regelbundet av leverantören.

– Vi ser fram emot att utveckla systemet mer, bland annat efterfrågas en snabbare uppdatering på poängsaldot. Dessutom skulle det behöva bli mer grafiskt tilltalande och lite mer användarvänligt, säger Christian Hed.

Elin är en av de som satsar hårt

En anställd som satsar mycket på att samla ihop poäng är Elin Gunnarsson på marknadsavdelningen. Hon tycker att ankjakten är ett kul och spännande sätt att motivera de anställda till att göra det lilla extra på jobbet.

– Jag har inte varit med om ett belöningssystem på mina tidigare jobb. Det triggar verkligen ett beteende att kämpa den sista kilometern in i mål, säger Elin Gunnarsson.

Elin har arbetat på Soluno i ett år och köpte ett par Marshall högtalare för sina första intjänade poäng. Nu vill hon spara till en mobiltelefon och har därför kommit på olika idéer för att tjäna ihop extra poäng.

Blogginlägg med många läsare ger utdelning

– På kvällarna brukar jag fundera på ett blogginlägg som folk skulle vilja klicka in sig på. Får inlägget många läsare så får jag poäng. Det är svårt för en chef att se allt som man gör på jobbet, men med poängen så blir det mycket lättare, säger Elin Gunnarsson.

Ankjakten har nu blivit en del av företagskulturen. På lunchrasterna handlar samtalsämnena ofta om hur många poäng man har och vilka produkter man vill handla i webshopen. Detta är något som Elin Gunnarsson tycker att fler företag borde ta efter.

– Det är en utmaning för cheferna att hitta relevanta utmaningar, för allt jobb går inte att mäta. Men jag tycker verkligen att fler företag borde ta efter oss på Soluno. Det gör att de anställda vågar ta ut svängarna lite mer. I början är det kanske en utgift, men i slutändan är det något som går plus, säger Elin Gunnarsson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.