Motorola utmanar Sony Ericsson på hemmaplan

Amerikanska mobiljätten Motorola tänker slå sig in på den svenska mobilmarknaden och ökar sin satsning här. Nya försäljningschefen rekryterades från konkurrenten LG.

Ett första steg är en ny försäljningsorganisation för mobiltelefoner. Till försäljningschef i Sverige och Finland har Christian Norder utsetts. Närmast kommer Christian från LG och dessförinnan Nokia Mobile Phones. Till säljorganisationen rekryteras nu också Thomas Svidén, närmast från LG och tidigare Nokia Mobile Phones, samt Johan Emlé från Siemens Mobile.

Tuff konkurrens

Att slå sig in på den svenska mobilmarknaden med total dominans av hemmaspelaren Sony Ericsson lär dock inte bli lätt.

– Motorolas team och deras nuvarande produkter skapar ett nytt alternativ till de stora lokala spelarna och det är glädjande att se att Motorola verkligen satsar på den Nordiska marknaden. Motorola var The Phone House största varumärke i Europa under sista kvartalet 2005 och det ska bli spännande att se hur långt de kan nå i Sverige, säger Jude Buckley, Verkställande Direktör, The Phone House, Sverige.

Kaxig jätte

Enligt Christian Norder tänker Motorola bygga upp en position som allra minst motsvarar den som mobiljätten har i andra länder. Globalt sett är Motorola världens andra största mobiltelefontillverkare efter Nokia. I ett kaxigt pressmeddelandet skriver Motorola att ”indikationer från de länder där dessa mobiler redan säljs ger oss stor anledning att tro att den svenska mobilmarknaden kommer att se annorlunda ut vid utgången av 2006”.

I första hand hänvisar företaget till de nya mobilerna PEBL, SLVR och RAZR V3x.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.