Mulesoft-chefen: ”Går inte längre att bara kasta människor på sina problem”

Samarbetsverktyg Det har snart gått sex år sedan Salesforce köpte Mulesoft. Vi har pratat med Sverige-chefen Johan Gabrielsson om marknadstrender, vanliga fallgropar, och varför det är hög tid att börja se integrationer som en strategisk fråga. 

Mulesoft-chefen: ”Går inte längre att bara kasta människor på sina problem”

Både i Sverige och globalt står sig marknaden för integration av applikationer stark enligt Johan Gabrielsson, Sverigechef på Mulesoft. Däremot har kundernas drivkrafter delvis förändrats på senare tid. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

 – När pandemin kom behövde alla företag få i gång digitala affärsmodeller och där blev integrationer helt centralt. Nu handlar det mycket mer om att med hjälp av integrationer höja sin produktivitet och sin kostnadseffektivitet. Drivet så klart av det ekonomiska läget.

 Högkonjunktur har blivit låg konjunktur. Men det gör inte att Mulesoft fått mindre att göra. Snarare tvärtom enligt Mulesoft-chefen.

 – När företagsledningar fått tajtare budgetar att jobba med så går det inte längre att bara kasta människor på sina problem. Ledningarna har ett större fokus på automation och att höja sin produktivitet den vägen. Det är svårt att lyckas med utan att hantera integrationsfrågan strategiskt.

 Att företag i så stor utsträckning som möjligt vill automatisera affärsprocesser är inget nytt. 

 – Men traditionellt sett har automatiseringsfrågor och integrationer konstigt nog hanterats av två olika avdelningar ute hos företagen. Det börjar nu sakta förändras när man insett hur tydligt de två sakerna hänger ihop.

 Även ai-revolutionen gör att integrations-frågan blir mer central i många företag och organisationer enligt Sverigechefen.

 – Säg att ett företag vill sätta in en ai-driven chattbot på sin sajt, då behöver ju den integreras med företagets andra system för logistikflöden eller vad nu kan vara. Du kan bara lyckas med ai om du tänker end till end med hela flödet och där är är integrationer helt centralt.

Helt nya möjligheter att växa

 I början av 2018 köpte Salesforce upp Mulesoft. Det har enligt Johan Gabrielsson som jobbat på bolaget sedan 2016 öppnat upp för helt nya sätt att växa.

 – Att Salesforce kom in har verkligen accelererat vår innovationsförmåga. I synnerhet på automationssidan. Vi hade aldrig kunnat skala upp lika snabbt och bygga kapabilitet lika fort som vi nu kunnat göra.

–Sen finns det väldigt mycket kvar att göra. Det är fortfarande väldigt många av Salesforce kärnkunder på crm-sidan som ännu inte använder Mulesoft och där ser vi så klart en stor potential. 

 Mulesoft-chefen betonar dock att bolaget precis som innan uppköpet är teknikagnostiska.  

 – Det är klart att när vi ska hjälpa Salesforce-kunder att koppla på Mulesoft så blir ett plus ett lika med tre. Men för att vi ska kunna erbjuda våra kunder värde måste vi vara lika bra på att koppla ihop saker innanför Salesforce-ekosystemet som utanför. 

Antalet applikationer har ökat snabbt

 Antalet olika applikationer som körs ute hos företag och organisationer har exploderat det senaste decenniet.  En undersökning Mulesoft gjort visar att det genomsnittliga antalet applikationer som ett företag använder 2023 låg på 991 stycken.  

 – I och med att SaaS-lösningar blivit så tillgängliga är det ju enkelt att köpa en specifik funktion för att lösa ett specifikt problem.  Problemet uppstår ju när du inte arbetar strategiskt med integration, då är risken stor att du köper applikationer som överlappar.

– Samtidigt tycker jag mycket i slutändan handlar om användarupplevelse. Om din medarbetare upplever att en applikation är grym för att lösa ett specifikt problem är det ofta bättre att få den integrerad i stället för att tvinga in användaren i en annan applikation.

 Mulesoft arbetar efter en ”api first”-strategi och arbetar mycket med det bolaget kallar ”composable enterprise”.

 – Det handlar helt enkelt om att göra det enkelt att koppla ihop system. Om ni har ett effektivt api beskrivet blir ni inte så beroende av de enskilda underliggande systemen. Du blir betydligt mer flexibel internt på företaget.

– Samtidigt tycker jag mig se att många företag missar alla möjligheter som kommer med att arbeta med api:er externt för att bli mer konkurrenskraftiga.

 Vad upplever du är den största fallgropen i det här arbetet?

 – Det är lätt att missa att api:er i slutändan handlar om konnektivitet. Kan du inte tänka utifrån hela värdekedjan är risken stor att du går fel. Men trenden från att api:er bara var en intern backoffice-angelägenhet till att bli en konkurrensfördel externt är stark.

 Vilka branscher upplever du har kommit längst med sin integrations-strategier?

 – I branscher där man har en tradition av att använda mainframe och stordatorer blir ju integrationer väldigt naturliga som exempelvis inom banksektorn. 

En annan trend som Johan Gabrielsson noterat är den dramatiska tillväxten av olika low och no code-lösningar. 

 – Eftersom det finns en så stor brist på utvecklare så kan det här innebära en jättemöjlighet.  I framtiden tror jag utvecklare måste jobba betydligt mer med det som märks ut mot kunderna och som innebär en konkurrensfördel för företaget. Själva ”rörmokeriet” kan andra, inte it-utbildade anställda göra med hjälp av low code-verktyg.

 Finns det utmaningar med det här nya arbetssättet?

 – Absolut. I Sverige har vi en tradition av att utvecklare har väldigt mycket att säga till om och för det mesta är det bra. Men min bild är att det också bidragit till att vi inte släppt in så mycket low code i verksamheten eftersom utvecklarna kanske velat fortsätta arbeta som de alltid har gjort.

– It-avdelningarna kommer behöva sätta ramarna för rörmokeriet så att det sker på ett säkert sätt men det finns en enorm potential i low code. Dessutom tror jag att de flesta utvecklare oavsett vilket ramverk man är expert på tycker det roligaste är att jobba med sådant som syns och gör skillnad för kunderna.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.