Mycket att tjäna på telcobots

Operatörer En ny undersökning visar att telekombranschen kan tjäna miljarder på att använda telcobots, bara inom kundtjänstsektorn.

Mycket att tjäna på telcobots

Analysföretaget ABI Research har tagit reda på att den samlade telekombranschen kan tjäna motsvarande 10 miljarder kronor på att införa telcobots, virtuella intelligenta assistenter, inom kundtjänst.

Enligt undersökningen “Artificial Intelligence in Telecom Networks” är allt fler telekombolag sysselsatta med att hitta olika lösningar inom artificiell intelligens för att effektivisera kundtjänstsektorn. Inte minst för att på sikt spara på lönekostnader som just nu går till mänsklig arbetskraft. Vid sidan om att använda sig av ”färdiga” virtuella assistenter som Siri och Cortana satsar vissa telekombolag på att utveckla helt egna. Franska Orange, till exempel, har sin multibegåvade chatbot Djingo och sydkoreanska SK Telecom har sin egenutvecklade Nugu.

Enligt ABI Research beräknas telekombranschens investeringar inom AI att uppgå till över 110 miljarder kronor inom år 2022.

Sarju Vasavada, industriell analytiker på ABI Research, summerar:

– Den senaste tidens introducering av virtuella assistenter inom kundtjänst visar hur viktigt telekombranschen anser det är med att satsa på kundtjänst och att förbättra kontakten med sina kunder.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.