Mycket vunnet med samlade avtal

Det finns mycket att vinna på regionala operatörsavtal, upplever storföretagen Procter & Gamble och SKF. Men det är inte per automatik en framgångsrik väg.

Mycket vunnet med 
samlade avtal

[ARTIKEL FRÅN TELEKOM IDAG NR 2 2013]

I förra numret av Telekom idag gick Katja Ruud, analytiker på Gartner, igenom läget för operatörsavtal över gränserna. Hon talade om behovet av kontroll på kostnaderna och hela hanteringen av den snabbt växande mobiliteten.

Håkan Berggren, program manager på Procter & Gamle Global Business Services, känner väl igen sig i Katja Ruuds beskrivning. Han ansvarade fram till förra året för ett stort projekt som skapade en samlad tjänst för mobiliteten inom P&G.

– Det finns definitivt fördelar med att ta ett samlat grepp via regionala mobilavtal, men också nackdelar. Det gäller att väga plus och minus och se hur det balanserar, säger Håkan Berggren.

Bättre volymrabatt

P&Gs erfarenhet är att det finns pengar att spara genom regionala paraplyavtal. De har idag ett sådant per region utanför Nordamerika. Mest utvecklat är det i Västeuropa.

– Vi tyckte att vi hade bra kontroll och bra priser, ändå fick vi ner kostnaderna med 20 procent. Med större volymer går det att få till bättre rabatter, konstaterar Håkan Berggren.

Det var också värdefullt för P&G att få tillgång till regionala account managers att vända sig till vid problem och för uppföljning. Varje vecka hålls ett möte där kontaktpersonerna presenterar läget i förhållande till ett styrkort, exempelvis med uppföljning av hur snabbt leveranserna sker efter beställning.

– Det är en stor förbättring, säger Håkan Berggren.

Egen kontroll

Samtidigt finns det fallgropar och mindre gynnsamma faktorer som Håkan Berggren vill peka på. En är att det tar lång tid att få ett regionalt avtal på plats, så att det verkligen fungerar i alla de länder det gäller. I alla fall den första vändan när strukturen ska byggas upp.

– För oss tog det mellan 12 och 18 månader. Operatören behöver tid att få arbeta med sin lokala partner så att det som förhandlats central verkligen gäller lokalt.

P&G valde att skaffa ett eget så kallat tem-system. Det är ett verktyg för att administrera och följa upp telekomhanteringen och se till att det som förhandlas fram i de nya avtalen blir verklighet.

– Här gäller det att operatörerna är villiga att lämna ut cdr-data. Du behöver som kund diktera villkoren för hur den elektroniska fakturan ska se ut, tycker Håkan Berggren.

En global beställningsportal med centralt inköp är en viktig komponent i P&Gs lösning. Tack vare den upptäcks också en del fel och situationer som behöver hanteras.

– Mobilmarknaden är en miljö som förändras snabbt. Det är viktigt att vara närvarande som kund och ha en flexibilitet i att kunna förhandla om med leverantörerna, säger Håkan Berggren.

Se helheten

För SKF är mobilitet ett strategiskt område och nya tillämpningar och smarta enheter rullas ut i snabb takt. Samtidigt måste varje initiativ kunna räknas hem.

– Användningen ökar hela tiden. Då är det viktigt att kunna visa på värdet totalt sett, inte bara en ökad kostnad. Att göra rätt korrellationer i uppföljningen, säger Christian Appelt, mobility strategist business development på SKFs Connectivity Room.

Han följer arbetet med att konsolidera operatörsavtalen. SKF gör samma resa som P&G men har inte kommit lika långt.

– Vi har avtal med en operatörsallians för Europa, som nu förnyas och utökas, och det finns en plan för motsvarande regionala avtal i andra delar av världen.

Uc över gränserna

Christian Appelt trycker också på att det behövs tekniska lösningar och policys för att styra mobilanvändningen och säkra kostnadskontrollen. SKF har investerat mycket i wifi på sina anläggningar och har inkluderat access via publik wifi i sina operatörsavtal.

– Då är det viktigt att vi via mdm-systemet kan konfigurera mobilerna så att de kopplar upp via wifi när det finns tillgängligt. Användarna ska inte behöva göra det själva.

Just nu arbetar Christian Appelt en del med morgondagens integrerade tjänster i den globala miljön:

– Hur hanterar man unified communications sömlöst över gränserna? Vi har implementerat möjligheten att ringa över ip via SKFs nät i USA och har satt upp ett antal gateways i andra länder. Men det finns mycket att fundera på här.

Fakta

Håkans fem bästa tips för ”carrier management”

1. Regionala paraplyavtal ger skalfördelar och volymrabatter. Färre kontaktytor mot operatörerna sparar också pengar i din egen organisation.

2. Var ute i god tid. Regionala avtal med bra fäste på de lokala marknaderna tar lång tid att få på plats.

3. Räkna med att behöva göra avvägningar land för land. Får du en tillräckligt bra tjänst lokalt till attraktiva vilkor via ett regionalt avtal?

4. Skaffa dig tem-system för att följa upp och administrera beställningar, fakturor med mera.

5. Ta med HR, er bästa inköpare, telekomexpertis och juridisk expertis i upphandlings- och management-projektet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.