Nätqvinnorna: ”Viktigt att det inte bara är en gubbkultur”

Branschen I den mansdominerade tech- och telekombranschen driver Nätqvinnorna förändring. Vi har pratat med grundaren Lisa Ståhl Andersson och några av nätverkets medlemmar om vikten av kvinnliga förebilder, gemenskap och pepp.

Nätqvinnorna: ”Viktigt att det inte bara är en gubbkultur”

I takt med att tech- och telekombranschen i Sverige växer, blir den också allt mindre jämställd. Det visar undersökningen ”Unga kvinnor och tech 2023”. Majoriteten av de tillfrågade ser techbranschen som ”svår” och ”grabbig” och hälften tycker att den behöver bli mer inkluderande för att fler kvinnor ska lockas dit. Lisa Ståhl Andersson, gruppchef på konsultbolaget Sweco, är en av många kvinnor som nu vill sätta problemet på tapeten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Under mina ringa tio år i branschen har jag träffat flertalet unga tjejer som har blivit illa behandlade och taskigt bemötta av sina manliga kollegor. Men det var först när jag blev kontaktad av en tjej på Linkedin som jag insåg att det inte sker någon förändring. Vi behöver yngre techtjejer, men gör ingenting åt det.

Och det var startskottet. Lisa pratade ihop sig med Cecilia Bergland från Sweco och Eva Lendic Edlund och Matilda Melby från Norrsken AB. Med näven i luften grundade de Nätqvinnorna, ett forum för kvinnor inom tech, fiberinfrastruktur och digitalisering i kommunal och regional sfär. Initiativet lanserades vid Svenska Stadsnätsföreningens (SSNf) årsmöte i Karlstad 2022.

– Vi har tidigare i branschen haft 5050-klubben, ett nätverk för kvinnor inom it- och telekom, och Women In Tech. Men för tjejer inom stadsnät har det inte funnits ett rum, trots att det finns mycket herrar och är ganska stelbent.

Vad har du för personlig erfarenhet av branschen som kvinna?

– Jag har rätt mycket skinn på näsan, men jag har hängt med i svängarna länge nu. Från att ha jobbat på Borås Elnät/SplitVision till NetWest, fibernätet i Västra Götaland, och nu Sweco så ser jag en tydlig röd tråd – det är mansdominerat, säger hon och fortsätter:

– Det tas även för givet att man som tjej måste man vara snäppet bättre och ge lite mer för att bevisa att man kan. Tjejerna jag har pratat med upplever att de inte tas på allvar när de ställer frågor och att det pratas över huvudet på dem. Därför är det så viktigt med nätverk där kvinnor blir boostade.

Berätta, vad gör Nätqvinnorna?

– Vi träffas några gånger per år, både digitalt och på plats. Inte bara för att stötta och peppa utan även för att utbilda och föreläsa. En viktig femma är också att vi, som funnits med i branschen ett tag, finns där som mentorer. Det finns ett så stort engagemang i att lyfta och hjälpa varandra på träffarna och det är så fint att se.

Nätqvinnorna är i nystartsgroparna och har som mål att fortsätta knyta kontakter.

– Min förhoppning är att det ska bildas små nätverk inom nätverket, så att man även kan träffas i mindre kretsar när man vill. Vi är i en fas där vi försöker bygga broar.

Vad har ni fått för respons på nätverket?

– Överlag mest positiv. Men vi har också trampat på en del ömma tår – kränkta män som tycker att det är löjligt och förnekar att det är som det är. Sedan har vi männen som vill engagera sig, berättar hon och fortsätter:

– Några har frågat hur man kan bli hedersmedlem. De som frågar sådant gör redan alla rätt och jobbar redan med jämställdhetsfrågor. Det gäller bara att fortsätta.

”Det naturliga nätverket finns inte för dig som kvinna, det behöver du skapa själv”

Senast Nätqvinnorna träffades var det på ett tjejmingel i Linköping med Waystream AB och SSNf. Några som medverkade var bland andra Anna Idbrant, marknadschef på Waystream AB, och Katarina Zetterberg, chef för nätverksdrift på Transtema.

Anna Idbrant

– När Svenska Stadsnätsföreningen ordnade sin årskonferens kontaktade jag Nätqvinnorna och undrade om de ville anordna ett tjej-event tillsammans med oss på Waystream, berättar Anna och fortsätter:

– På konferensen deltog ca 650 personer varav 100 kvinnor. Majoriteten av kvinnorna deltog på vårt tjej-event. Det blev en väldigt lyckad träff med många intressanta samtal och viktigt nätverkande.

Varför är det viktigt med ett sådant här nätverk? 

Katarina Zetterberg

– Alla kanske inte har det stödet på sin arbetsplats. Hos Nätqvinnorna utbyter vi erfarenheter och får insikter av varandra. När vi träffas genomsyras rummet av skratt, klokheter, kompetenser och erfarenheter, säger Katarina.

– Det finns ett stort behov av det. Även om vi blir fler kvinnor i branschen, så är vi fortfarande en minoritet. Vi måste skapa tillfällen att mötas och lyfta varandra, säger Anna.

Katarina blev chockad när hon hörde att unga kvinnor som kliver in i branschen idag, inte har helt olika upplevelser som hon hade för 30 år sedan.

– En klapp på huvudet som trycker ned dig, att du blir en smula ignorerad och inte lyssnad på lika mycket, säger Katarina och fortsätter:

– Det naturliga nätverket finns inte för dig som kvinna, det behöver du skapa själv. Ingen håller dig om ryggen. Det samarbete jag har upplevt med kvinnliga kollegor är svårare att hitta hos mina manliga – drivet att se till att förändring, förbättring och utveckling sker.

På Annas nuvarande företag är de 50 procent kvinnor och 50 procent män i ledningsgruppen.

– På många ställen består ledningsgrupper mestadels av män. Man måste arbeta aktivt med att rekrytera kvinnor. Alla vet att mångfald ökar produktiviteten. Att endast arbeta med människor som tycker precis som en själv, tar inte utvecklingen framåt.

Vad har ni för tips till andra kvinnor i branschen?

– Ta kontakt med andra kvinnor och boka in en lunch. Ställ inte orimliga krav på dig själv. Killar är mycket duktigare än tjejer på det. Killar tänker ”det där kan jag inte – men hur svårt kan det vara”. Vi behöver också bli bättre på det. Och när det anordnas olika tjejmingel i branschen – delta. Alla vet ju att tjejmiddagar alltid är det som är roligast, säger Anna.

– Nätverka. Skaffa en mentor. Sträck ut handen till kvinnliga kollegor i branschen. Träffas och prata om din arbetssituation, fråga efter tips och trix och dela med dig. Belöna dig själv efter bra åstadkommande. Skriva ned vad du har gjort för att se din förflyttning. Delta i branschforum. Ta hand om dig själv, avslutar Katarina.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.