Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Nätverken behöver utveckla ett ”sjätte sinne”

Krönika Belastningen på våra nätverk är högre än någonsin och ökar stadigt. Samtidigt är vi alla mer beroende av dem än någonsin, vilket kräver att nätverken utvecklar ett slags sjätte sinne. Vägen dit stavas ai, skriver Marcus Bäckrud från Aruba.

Nätverken behöver utveckla ett ”sjätte sinne”

Av allt att döma är distansarbetet här för att stanna, och vi måste anpassa oss till det ”nya normala”. Kundevent, stora säljkonferenser, resor, mingel och personliga möten måste kunna ersättas och omsättas i virtuella motsvarigheter. Därför växer också kraven på nätverken.

Samtidigt visar forskning från ZK Research att företags nätverkstekniker redan 2018 spenderade i genomsnitt uppåt 10 timmar i veckan bara på att hitta och åtgärda problem med Wi-Fi – ett i längden ohållbart scenario.

Med hjälp av ai-teknik kan nätverk istället göra sin egen felsökning och åtgärda problem redan innan det har påverkat företaget eller användarna. Den kostsamma och långsamma manuella hanteringen elimineras och åtgärdstider kortas rejält.

När företag gradvis öppnar upp sina kontor igen och ger anställda och kunder möjlighet att träffas kan ai-drivna kontakt- och platsspårningsverktyg på nätverket underlätta smittspårning och hålla koll på social distansering. Här är några tänkbara exempel:

  • Nätverken håller koll på hur många som befinner sig på en specifik yta, så kallad Heat Mapping, exempelvis i gemensamma lokaler som ett fikarum.
  • Nätverken kan uppmärksamma företaget och/eller de anställda på när grupper av individer vistas för nära varandra under längre tid än rekommenderat, i syfte att uppmuntra social distansering.
  • Kontaktspårning för att kartlägga vem en smittad anställd kan ha varit i kontakt med.
  • Video- och ai-baserad hälsokontroll till exempel av kroppstemperatur, för att identifiera och hjälpa gäster och anställda som kan vara infekterade med Covid-19.

Nätverk som både kan hantera stora mängder data och stödja arbetet med att upprätthålla social distans är förutsättningar för att företag ska kunna öppna upp igen. Men det verkliga lyftet in i framtiden handlar om att kunna dra nytta av den ständigt ökade mängden data.

Enligt IDC kommer det att finnas över 40 miljarder nätverksanslutna enheter 2025, vilket kommer att generera otroliga 79,4 ZB data. Covid-19 bidrar till att mycket av denna data genereras inte bara i molnet utan överallt där användare, enheter och data möts. För att hantera detta måste nätverksarkitekturen vara ai-driven med förmågan att prognostisera, ha ett slags ”sjätte sinne”.

Detta kan ge ett företag ett försprång framför andra och ett handlingsutrymme för att analysera flödet av data och dra de rätta slutsatserna.

De som lyckas med detta kan snabbare vinna värdefulla insikter i

Fotograf: Tommy Jansson.

förändrade kundbeteenden, anpassa sitt utbud av tjänster, öka sin konkurrenskraft och växa.

Marcus Bäckrud,
Sverigechef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter