Han hävdar att den här förändringen har tagits emot med öppna armar av kunderna. Även Försvarsmakten, som länge var NEC Enterprises och nu är Addcits största kund.
– Märkligt nog upplever vi dessutom att samarbetet med NEC fungerar bättre nu när vi är ett eget bolag, säger Mikael Virefjord.
Integrera med it
Addcit står för ”add communication it”, vilket ska användas för att betona inriktningen att vara en ”merging partner” som hjälper kunderna att få ihop sina kommunikations- och it-miljöer på det sätt som bäst gynnar verksamheten och affärerna.
– Det handlar om att vi intar mer av ett konsultperspektiv än att vi bara vill sälja produkter. Vi ska överlag fokusera enormt mycket på att skapa en stark kundkänsla, säger Mikael Virefjord och tillägger att de nu satsar på det senaste inom ärendehanteringssystem för att det ska bli lätt för kunderna att arbeta med Addcit.
Det KST-erbjudande som NEC lanserade förra året finns kvar i portföljen med benämningen On Demand, där Microsoft Lync intar en central plats. Samtidigt kommer det att både försvinna och komma till företag i Addcits partnerskara den närmaste tiden.
– Under hösten börjar vi arbeta med videolösningar från Accano. Vi ska också lansera ett koncept för mobil inomhustäckning, berättar Mikael Virefjord.
Väntar uppsägningar
Samtliga anställda från svenska NEC Enterprise följde med i affären. Dessutom har det kommit in en grupp med it-kompetens i Addcit. Samtliga anställda kommer däremot inte att bli kvar. För närvarande pågår MBL-förhandlingar och några tjänster kommer att försvinna.
– Ny kompetents kommer in vilket kommer medföra vissa personalförändringar och nya roller, säger Mikael Virefjord.
Han menar att det blir fullt upp för den nya integratören under hösten. Flera projekt ska precis dras igång.
publicerad 10 september 2014