NEC lanserar andra generationens KST

KST 100 procent flexibilitet i licensvolymen och operatörsoberoende Lync. Det är två delar som sticker ut i NECs nya Ondemand-erbjudande. De talar om andra generations kommunikation som tjänst.

NEC lanserar andra generationens KST

NEC Enterprise Solutions, tidigare NEC-Philips, har varit ganska osynliga på den svenska marknaden under en tid. Men nu ser det ut att bli ändring på det. De lanserar ett helt nytt tjänsteerbjudande under namnet NEC Ondemand och kampanjen drar igång med seminarier tillsammans med samarbetspartnern Insight, som står för licenshanteringen.

– Det här är andra generationens kommunikation som tjänst. Kunderna kan växa och krympa i antal användare utan begränsningar under avtalsperioden, istället för att det är begränsat till mellan 10 och 20 procent som är det vanliga idag, berättar Magnus Janson som är ansvarig för NEC Ondemand.

Fyra delar

Erbjudandet innehåller fyra olika delar:

1, telefoni. Den bygger på NECs egna telefoniprodukter, inkluderad telefonistverktyg, hänvisning och kontaktcenter. Den kan även kompletteras med certifierade tredjepartsprodukter, exempelvis Tiger för debitering och statistik.

2, Lync. Systemet installeras antingen hos kunden eller i NECs datahall och kan byggas på med de tilläggstjänster som kunden behöver, som hänvisning, telefonist och callcenter.

– Här går vi hela vägen enligt det koncept som Microsoft förordar. Insight är vår licensleverantör och tillsammans kan vi erbjuda 100 procent flexibilitet, säger Magnus Janson och förklarar att det varje månad sker en avräkning som visar hur många licenser kunden använder sig av. Ytterligare licenser kan aktiveras inom 24 timmar.

NEC är guldpartner till Microsoft på collaboration-området.

3, video. Här handlar det om en tjänst för ren video- och röstkommunikation, med klienter för allt från mobilen till konferensrum. Kunden betalar för det antal användare som nyttjar tjänsten varje månad. När videodelen lanseras under första kvartalet 2014 kommer det även att finnas med integration mot Lync.

Videotjänsten OEM:as från en stor leverantör, men NEC vill inte avslöja vilken.

– Vi har hittat en distributör som gör det möjligt att köra videomöten över hela världen med bibehållen kvalitet, säger Magnus Janson.

4, ucc. Det är ett lite ovanligt samarbetsverktyg som NEC har satsat på här, som ska komplettera Lync och de andra delarna i Ondemand. Det riktar sig särskilt till sjukvårds- och utbildningssektorerna. Det är en virtuell mötesmiljö där deltagarna deltar som avatarer, i stil med Second Life-konceptet.

– Vi tar det ett steg längre, med integration mot Lync, Lotus och andra samarbetsmiljöer. Möjligheten att exempelvis kliva in med Google Glass i en sådan här virtuell värld är väldigt spännande, säger Magnus Janson.

Operatörsoberoende

Han trycker på att alla tjänsterna i Ondemand-erbjudandet är sip-baserade. De erbjuds utan låsning mot någon utvald operatör, utan det ska kunden ha frihet att välja själv. Däremot har tjänsterna testats mot operatörer som NEC kan rekommendera om det finns behov.

Det finns ingen publik och fast prislista för de olika delarna i NEC Ondemand. Alla affärer kommer att göras anpassade efter kundens behov och ett offertförfarande. Förutom prenumerationsmodellen som ska ge flexibilitet och följa nyttjandegraden, så tillkommer startkostnader för de olika delarna. De ska täcka installation, utbildning med mera.

NEC ska precis som tidigare driva egen försäljning av det nya erbjudandet och sköta all integration med egen personal. NEC i Norden har ett 70-tal anställda.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.