Under 2008 såldes totalt 190 miljoner mobiltelefoner i Västeuropa, jämfört med 202,5 miljoner under 2007, vilket är en minskning på 5,9 procent. Den stora vinnaren under året är Apple somökade sin försäljning med 2100 procent till 4,4 miljoner mobilertelefoner.
Även LG ökade sin försäljningen under 2008 från 9,6 miljoner till 10,2 miljoner mobiler. Introduktionen i Västeuropa av de nya modellerna som KC910, KP500 och KS360 under fjärde kvartalet uppges ligga bakom ökningen. Under 2009 kommer bolaget att släppa 10 nya mobiltelefoner, inklusive enheter med Windows mobile, Android och Limo, de flesta med pekskärm.
Samsung satsar på pekskärmsmobiler
Samsung ökade sin försäljning från 44,4 miljoner mobiler under 2007 till 48,5 miljoner mobiler under 2008, vilket motsvarar en ökning på 9,2 procent. Bolaget såg en stor efterfrågan på pekskärmsmobiler som F480 och smartphones som Omnia, liksom kameramobiler medelprisklassen som J700 och E250, vilka är de produkttyper som kommer att vara bolagets fokus under 2009.
Nokia i topp
Nokia behåller sin topplacering när det gäller marknadsandelar som under helåret låg på 39,8 procent. Bolaget gav tidigt indikationer på att fjärde kvartalet skulle bli en stor utmaning i den ekonomiska nedgången och försäljningen gick ner 11 procent i jämförelse med samma period året innan. 22,6 miljoner mobiltelefoner såldes, mycket tack vare Nokia 1208, 6300, 5310 Xpress Music och E71, vilket gjorde att man trots all ökade sina marknadsandelar med 7 procent under kvartalet i förhållande till föregående period till 42,2 procent.
Lägre lönsamhet för Sony Ericsson
Västeuropa fortsätter att vara Sony Ericssons viktigaste marknad, men lägre lönsamhet på grund av pågående omstruktureringar, högre försäljningsrelaterade kostnader och en mindre gynnsam mix av produkter ledde till en minskning på 14,8 procent under det fjärde kvartalet i förhållande till året innan.
Under helåret sålde bolaget 28,5 miljoner mobiler i västeuropa vilket är en minskning med 12 procent jämfört med 2007. Sony Ericsson hade 17,2 procent av marknaden under det fjärde kvartalet och 14,9 procent över året.
Motorola rasar
Motorola är det bolag som tappat mest under 2008, från en försäljning av 17,9 miljoner mobiler till 8 miljoner, minus 55,3 procent, varav största nedgången ägde rum under fjärde kvartalet då man bara sålde 1 miljon mobiler jämfört med 4,5 miljoner samma period året innan.
Fakta
Mobilförsäljning under 2008 i Västeuropa
1. Nokia 75,8 miljoner, -6,4 procent. Marknadsandelar: 39,8 procent.
2. Samsung 48,5 miljoner, +9,2 procent. Marknadsandelar: 25,5 procent.
3. Sony Ericsson 28,5 miljoner, -12 procent. Marknadsandelar: 14,9 procent.
4. LG 10,2 miljoner, +6,3 procent. Marknadsandelar: 5,4 procent.
5. Motorola 8 miljoner, -55,3 procent. Marknadsandelar: 4,2 procent.
6. Apple 4,4 miljoner, +2100 procent. Marknadsandelar: 2,3 procent.
7. Övriga 15,1 miljoner, -5,9 procent. Marknadsandelar: 7,9 procent.