Net1 anser att man inte har de specifika färdigheter som behövs för att ta itu med vertikala marknader inom m2m. Spridningen är för stor, affärssegmenten och dess krav för många och de egna resurserna för få.
– Vi ser att kunden oftast är överlägsen oss, så det finns liksom ingen anledning. Det är bättre att vara ödmjuk och säga: ”Vi vet inte vad du gör, men vi kan förse dig med anslutningen för det”, konstaterar Gösta Kallner i Mobile Business Briefing.
Står för kanalerna
Istället väljer operatören nu att försöka erbjuda alternativ för att tillgodose behoven hos skogsbruk, sjöfart, säkerhet och offentliga tjänster. Främst genom skilda nivåer av säkerhet, servicekvalitet och dataanvändning.
Smart grid-verksamheter beredda att betala mer kan exempelvis få tillgång till ett privat nätverk, medan mindre känsliga marknader kanske klarar sig med en ”best effort-tjänst”.
Trots konkurrensen på marknaden säger Gösta Kallner att Net1 inte är intresserade av att priskriga.
– Vi ligger oftast lite över resten, men det är inte värt besväret att pressa priserna längre än de är. Det finns så många andra som alltid vill vara billigast.
Nöjd med att vara bitpipe
Net1 fokuserar också på de områden som definieras som landsbygd, snarare än att försöka tävla mot etablerade konkurrenter som Teliasonera, Tele2, Telenor och Tre i storstäderna. Förhoppningen är att nå ett par hundra tusen abonnenter, snarare än miljontals.
Genom att fokusera på anslutning istället för mervärdestjänster säger sig Net1 samtidigt vara bättre rustade än sina konkurrenter för den tillväxt av over-the-top leverantörer som påverkar industrin världen över, enligt Mobile Business Briefing.
– Vi är inte lika beroende, eftersom vi redan är mer av den bitpipe som de andra kommer att bli med åren, avrundar Gösta Kallner.