Nina Rapp: Så ser vi på molnväxelns utveckling

Molnväxel Ett viktigt projekt och en vital pusselbit för många. Med molnväxeln har kommunikation tagit flera kliv framåt, men vad händer inom området – i en ny serie belyser nyckelpersoner utvecklingen.

Nina Rapp: Så ser vi på molnväxelns utveckling

Molnväxlar är i dag något alla företag efterfrågar. Nya funktioner och effektiva lösningar i kombination med att det inte längre krävs stora investeringar – har gjort att även mindre företag är intresserade.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Lägg till att vi efter pandemin har en helt annan vardagsverklighet – och molnväxeln är den lösning som bäst kan svara upp mot utmaningarna.

Och utvecklingen går i rasande takt. Men vad är nytt, vad skiljer de olika alternativen åt och vad kommer hända det kommande året? Telekom idag har ställt frågan till fem nyckelpersoner. Efter Jessica Levin, Pontus Blom, Johan Åberg och Martina Klingvall ger här Nina Rapp, affärsområdeschef Modern Work på Microsoft, sin syn på molnväxelutvecklingen.

Hur ser marknaden ut för molnväxlar i dag?
– Marknaden erbjuder många olika alternativ, allt från egenutvecklade system från nischade leverantörer till direkta lösningar från operatörer. Många av dessa lösningar går att integrera i Microsoft Teams, vilket gör att kunder som har behov av flera olika komponenter fortfarande kan dra nytta av dessa och samtidigt få all funktionalitet som Teams kan erbjuda både vad gäller kommunikation, samarbete och produktivitet.

Vilka hinder hoppas du är borta inom kort?
– Mobilintegrationen har länge funnits på önskelistan för att erbjuda en sömnlös mobil upplevelse i Microsoft Teams, direkt genom mobilnätet. Därför ser vi mycket fram emot Operator Connect Mobile, som kommer att erbjuda just detta och som kommer att lanseras under hösten 2022.

Vilken funktion ser ni som en USP för er?
– Microsoft Teams skapar en helhet för kommunikation & telefoni, men även samarbete och produktivitet. Många av oss använder redan plattformen dagligen för möten, chatt och liknande. Att då även applicera telefoni gör det väldigt naturligt att samla alla dessa delar under ett och samma tak.

– Att kunna bygga en komplett företagsväxel med de funktioner som erbjuds i Teams Phone, i kombination med certifierade contact center-lösningar och operatörsintegrationer med våra partners, gör vår lösning fulländad.
Funktioner med avancerad AI-teknik för röststyrning samt möjligheten att integrera traditionella SIP och IP-DECT telefoner ger även lösningen en enormt stor flexibilitet.

– Microsoft Teams kan dessutom erbjuda en global växelplattform med samma funktionalitet oavsett operatör eller geografisk placering vilket gör den otroligt kostnadseffektiv när det kommer till implementation och managering.

Vad siktar ni på att utveckla för att bättre svara upp mot företags efterfrågan?
– Bara det senaste året har vi lanserat över 300 nya funktioner till Teams och många av dessa möjliggör för synergier med telefonilösningen. Till exempel kan användare enkelt få vanliga telefonsamtal med undertexter i realtid och även dra nytta av AI-baserade röststyrningsfunktioner för att dirigera samtal till relevanta parter. Detta är innovativa funktioner som historiskt sett har varit väldigt kostsamt men som idag ingår i Teams Phone.

– Vi jobbar ständigt för att utveckla samt bredda vårt erbjudande inom både telefoni och Teams som plattform för att säkerställa att vi kan möta marknadens behov och krav på lösningar inom området.

Vilka stora förbättringsområden ser ni inom molnväxel-området?
– Djupare integrationer direkt mot exempelvis affärssystem, CRM och liknande kommer att fortsätta att förbättra både användar- och kundupplevelsen.

Vad är största möjligheten för er?
– Tillsammans med våra partner och teleoperatörerna kan vi förse många av våra kunder med kundunika lösningar beroende på deras behov. Många använder redan Teams idag och för att säkerställa att deras kommunikation och telefoni fungerar sömlöst finns det stora möjligheter för dessa kunder att integrera även telefoni i plattformen.

Vilka stora utmaningar ser ni inom molnväxel? Finns det något som kan hota/påverka utvecklingen negativt?
– När det kommer till telefoni ur ett globalt perspektiv så ser vi att det används på en mängd olika sätt. Det kan till exempel vara så att individens titel och roll avgör ifall man arbetar med en mobiltelefon eller en fast telefon. Därför skiljer det sig lite mellan de olika marknaderna, En trend som vi dock ser på samtliga marknader är att fler företag och anställda numera har en mobil arbetsplats. Ser vi till den svenska marknaden, så skalar fler och fler företag ner på traditionella växelfunktioner och förlitar sig på mobiltelefoner. I samband med det ökar även efterfrågan på integrationer mot affärssystem och dylikt och på sikt tror jag därför att integrerade lösningar som främjar produktivitet och samarbete kommer kunna göra stor skillnad i våra kunders arbetsdag.

Vad hoppas ni ha åstadkommit när året är slut?
– Att fler inser potentialen hos Teams som helhetsplattform där telefoni är en självklar del av upplevelsen. Genom att kombinera telefoni med applikationer och automation så öppnas en helt ny värld av möjligheter för samarbete och innovation.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.