Kapar på fler håll
Det räcker dock inte med att banta och stuva om i organisationen. Samtidigt som ledningen lanserar en ny strategi med mobilt bredband i centrum tänker man också se över antalet leverantörer och skära i andra kostnader, som it-system, administration och fastighetsinnehav.
– Vi tror att framtiden för vår industri ligger i mobilt bredband och tjänster – och vi avser att bli en obestridd ledare inom de områdena. Samtidigt måste vi vidta nödvändiga steg för att bibehålla konkurrenskraften på lång sikt och förbättra förbättra lönsamheten på en utmanande telekommarknad, förklarar Nokia Siemens vd Rajeev Suri.
Fakta
Marknadsandel 2010
1. Ericsson 34,1 procent
2. Huawei 15,6 procent
3. Nokia Siemens 13,2 procent
4. Alcatel-Lucent 13,2 procent
5. ZTE 8,6 procent
6. Motorola 3,1 procent
7. Samsung 2,9 procent
8. Övriga 9,4 procent
Källa: Gartner, Mobile Carrier Network Infrastructure March 2011
publicerad 23 november 2011