Den finska mobiljätten rustar för hårdnad kamp i smartphone-segmentet, mobiltelefoner med slagsida åt företagsnytta och integration med avancerade webbtjänster. En ny strategi med halverad produktportfölj av smarta mobiler är det första steget i detta, med tanken att man inför nästa år ska kunna stå emot konkurrerande produkter i både instegssegmentet och toppsegmentet på ett bättre sätt. Detta enligt Jo Harlwo, Nokias nya chef för smartphone-divisionen, uppger Mobile Magazine.
Nokia har tappat mark till både Apples populära Iphone och RIMs Blackberry när det gäller flaggskeppsmobiler. Samtidigt har Samsung, som riktat in sig på funktionsfyllda smarta mobiler med lägre pris, lyckats kapa åt sig en marknad som sätter press på Nokia även på budgetfronten.
Bättrat stöd för färre produkter
Draget att minska produktportföljen kommer att medge större resurser och satsningar på de produkter som behålls, förklarar Nokias chef för forskning och utveckling, Antti Vasara. En slimmad portfölj som frigör resurser innebär samtidigt också att man kan revidera sin prissättning. Detta öppnar i sin tur för press mot konkurrenterna genom aggressiva kampanjer som driver ner priset för smartphone-marknaden. Tillverkaren har dessutom även beslutat att inte ta ut licensavgifter från tredjepartsutvecklare som skapar applikationer till Nokias Symbian-plattform. Syftet är att främja ett breddat mjukvarutbud för nätbutiken Nokia Ovia Store och bland annat närma sig Apples motsvarighet App Store.
Positivt för utvecklare
Ian Fogg, analytiker på Forrester, tolkar den finska tillverkarens drag som proaktivt och en indikation på att man inte tänker överge smartphone-marknaden. ”Genom att reducera antalet modeller i sin portfölj, gör Nokia det enklare för utvecklare att skapa applikationer som fungerar på samtliga modeller”, säger Fogg. En tydligare produktinriktning ger även tillverkaren en strategiskt bättre marknadsposition inför 2010, säger han.