Hur reagerar en kassör när kunden som ska betala nonchalerar dem och istället stirrar ner i sin mobil? Just det har forskarna Marcus Fellesson och Nicklas Salomonson tittat närmare på och kommit fram till att det har en negativ påverkan på arbetsmiljön.
Det är länge sedan som mobilen blev vardag i Sverige. För dagens ungdomar är luren en självklarhet och i samhället syns det i form av att mobiltelefoner används och accepteras i en allt högre grad och större utsträckning än tidigare. Och det gäller både i det privata och offentliga.
Att mobiltelefonen har negativ inverkan i det privata, som när en pappa har svårt att släppa en sportsändning vid middagsbordet eller en dotter som vägrar sova utan att ha sin telefon på snapchat-vänligt avstånd.
Men hur ser det ut i det offentliga?
– Vi har tittat på hur de anställda reagerar och hanterar situationer där de blir nonchalerade och kunden istället tittar ned i sin mobiltelefon. Det är en form av mobilmissbruk som på engelska brukar kallas för ”phubbing” och som innebär att en person är upptagen av sin smartphone istället för att interagera med andra fysiskt närvarande personer, säger Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås.