Norsk lösning låter Telia omvandla dina rörelser till säljbara data

Smarta städer Samarbetet med Unacast har öppnat vägen för Telias nya affärsområde. Den norska plattformen låter operatören omvandla mobil data till anonyma insikter om hur användarna rör sig.

Norsk lösning låter Telia omvandla dina rörelser till säljbara data

Telia var med och investerade 142 miljoner kronor i Unacast i den senaste investeringsrundan, och nu har man ett partneravtal med det norska uppstartsbolaget. Från sitt huvudkontor i New York siktar grundarna Kjartan Slette och Thomas Walle på att bli ledande inom analys av platsdata.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Sedan fyra år har de kört sin lösning Real World Graph i USA, där man samlar in och anonymiserar platsdata från mobila enheter och wifi. Resultatet ger en detaljerad bild av hur människor rör sig. Med sin nya produkt Turbine har norrmännen nu öppnat tekniken för andra aktörer.

– Vi tar in 15 miljarder signaler varje dag, och vi ägnar mycket tid åt att förstå de här signalerna. Är det personer som gör samma resa varje dag, eller är de på platsen för att besöka en butik? Algoritmer sorterar bruset, aggregerar upp datan och gör den anonym. Den fysiska världen är kaotisk med många nivåer, och grunddatan har i sig inte så mycket värde. Algoritmen tittar på de två axlarna träffsäkerhet och täthet. Det är när du sätter samman det här och ser utvecklingen över tid som datan berättar en historia, säger Kjartan Slette, vice vd för Unacast till Telekom idag.

Telias nya affärsområde 

Deras nya plattform används bland annat av Telia, och anonymiserad platsdata kommer vara viktigt för bolagets nya affärsområde. Där ingår bland annat projektet Telia City Vitality Insights, som ska ge beslutsfattare i städer ett underlag inför olika beslut. Även Unacast anser att teknikområdet kommer vara ett fundamentalt, globalt tillvägagångssätt när städer ska förändras.

– Stockholm och andra städer gör miljoninvesteringar i princip utan att ha några data – man gör ingen analys. Telia kan se vad som faktiskt händer när man gör ändringar i stan. Man stängde av en huvudgata i Oslo, och många blev förvirrade av de förändrade busslinjerna. Vi kunde se att 20 000 människor i snitt blev elva minuter sena till jobbet den dagen. Det visar hur stor påverkarn förändringar i städer har, säger Kjartan.

En viktig del av digitaliseringen

På Telia anser man att anonymiserad data är en viktig del av digitaliseringen, och att ett samhälle som vill bli smartare och grönare behöver börjar jobba med teknikområdet.

– Vi vill slå ett slag för att det datadrivna arbetssättet blir allt mer viktigt. Att använda anonym platsdata är en otroligt viktig källa till insikter för städer och kommuner. Jag tror att vi är först i världen med en sådan prenumerationstjänst för städer och kommuner. I den kan man regelbundet kan få insikter från anonym och aggregerad platsdata från våra mobilnät, säger Kristofer Ågren, Head of Data Insights på Divsion X på Telia.

City Vitality Insights rullar i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Telias nya tjänst har bland annat använts vid bygget av tunnelbanan från Helsingfors till Esbo.

– När man har behövt dra om bussnäten så har man tidigare skickat ut enkäter vilket tar lång tid och riskerar att inte ge en representativ bild av hur människor verkligen reser. Med våra insikter kunde vi snabbt tala om hur resmönstren påverkades för de boende i Esbo. Jag skulle önska att fler städer och kommuner var lite snabbare med hur de jobbar kring de här frågorna, säger Kristofer.

Kan snabbt bygga nya funktioner

Han konstaterar att Turbine är en modern molnarkitektur där man mycket snabbt kan bygga nya funktioner – och det krävs ganska mycket för att göra om enorma, anonyma dataflöden till insikter.

– Det är inte lätt att ta data i terabyte och snabbt rulla ut det här med hög kvalitet. Det är big data och AI på riktigt, och det här är det inte så många som klarar, säger Kristofer Ågren.

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter
Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!