Det är operatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre som vid årsskiftet har släppt nya täckningskartor efter en överenskommelse med Konsumentverket och Post- och telestyrelsen, PTS.
De nya kartorna ska baseras på samma mätningsmetod, och tre olika nivåer har införts för att beskriva täckningen: Bastäckning, god täckning och mycket god täckning. Även färgkodning och informationstexter ska utformas gemensamt, med målet att kartorna ska bli mer lättförståeliga och enklare att jämföra mot varandra.
Bakgrunden till de nya kartorna är ett uppdrag från regeringen till PTS och Konsumentverket – att utreda hur information om
mobiltäckningen kan förbättras.
– Framför allt är det här bra för konsumenterna. Nu kan de jämföra operatörer och se vad de kan förvänta sig av olika abonnemang, säger Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre.
Enligt honom är det bra med den gemensamma standarden, och något som i längden också gynnar operatörerna.
– Vi har stora förhoppningar att de nya kartorna ska bli till nytta för kunderna. Allt det som hjälper kunderna gynnar även operatörerna, säger Kamran Alemdar.
Under året ska Konsumentverket, tillsammans med PTS, kontrollera att överenskommelsen följs. Operatörerna har dessutom fått i uppdrag att utreda om de kan ge ännu mer detaljerad information om de förväntade hastigheterna i näten. Det arbetet ska vara klart 31 december i år.
Net1, som också omfattas av överenskommelsen, släppte sin nya täckningskarta i maj förra året, vilket Ti tidigare skrivit om.
– Vi delar PTS och Konsumentverkets uppfattning att det ska vara enkelt och tydligt för konsumenten att förstå och jämföra täckningskartor, sade Linus Jönsson, vd för Net1 i Sverige, i samband med att de släppte sin nya karta.