Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Nu är Sveriges första industriella 5g-nät igång

5G Tre nationalklenoder, en digitaliseringsminister och en förarlös hjullastare.
På Volvo CE:s hemliga testanläggning i Eskilstuna var det storpremiär för Sveriges första industriella 5g-nätverk.
– Det är första gången vi har journalister på det här området – och det är passande, för vi är först i världen med att visa en industriell 5g-applikation, sa Volvochefen Melker Jernberg.

Nu är Sveriges första industriella 5g-nät igång

Länge har 2019 benämnts som det år då 5g kommer. På MWC i Barcelona presenterades de första mobilerna, och världen över närmar sig en kommersialisering med stormsteg. Det kommer förvisso ge snabbare surf och nya upplevelser, men tekniken innebär framförallt en revolution för industrin.
Ericsson har i flera år pratat om 5g, och i fjol klev operatören Telia ombord på riktigt då man påbörjade flera olika tester tillsammans. Nu var det dags för industrin att lösa 5g-biljett och därför hade de tre jättarna samlat press- och branschfolk för invigning av det första industriella 5g-nätverket i Sverige.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?
Melker Jernberg, vd Volvo CE

På scenen sken Melker Jernberg, chef för Volvo CE, ikapp med Anders Olsson, vd på Telia Sverige, Magnus Frodigh, utvecklingschef på Ericsson samt Jimmy Jansson, ordförande för kommunstyrelsen i Eskilstuna. Och för att med eftertryck visa hur viktigt det här är för Sverige hade man även tagit med energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman (S). Efter presentationen och det dramaturgiskt obligatoriska ”knapptrycket” för att sätta igång nätverket, visades vad man ska använda 5g till.
– Vi på Volvo CE har en historia om att vi är starka på innovation. Nu när det kommer till nya områden som automatisering och uppkoppling är det viktigt att vara där. Då är 5g viktigt att kunna testa, säger Melker Jernberg.

Och det test man gjorde framför pressen var att sätta Melker i en så kallad testrigg, en slags simulator, och därifrån styra en hjullastare som stod utanför. Även regeringens representant fick testa att köra 5g-köra skopan, och man var mycket tydlig med att det som visades upp under dagen inte bara var en fjärrstyrd Volvo-maskin – utan svensk konkurrenskraft.

Anders Ygeman (S), Energi- och digitaliseringsminister

– Jag tror att 5g i grunden är helt avgörande. Vi vill ju vara en nation som ligger långt fram i det mobila och även inom industrin – att föra samman dessa två är viktigt. Vi kanske slåss mot tre-fyra andra nationer om att vara mest digitala, men när det kommer till det mobila ligger vi i den absoluta toppen. Om vi kan visa vilken nytta 5g har kommer vi ytterligare stärka oss på den punkten, säger Anders Ygeman.
Även Jimmy Jansson var inne på samma spår, om än av mer lokalpatriotiska skäl.
– Sådana här tillställningar är varje kommunstyrelses våta dröm. Jag har förhoppningar om att när så här starka varumärken är här – att vi kan vara med och ta nästa kliv. Vi är ett litet land och väldigt sårbara, men får man ihop det här på ett bra sätt, att gifta ihop det digitala med den hårda plåten, så tror jag att vi har stora möjligheter.

Industrin kan nu ta nästa steg

Isolerat sett var själv testet i sig inte superimponerande. Redan 2015 genomförde trion Volvo/Ericsson/Telia en liknande demonstration då man från Mobile World Congress i Barcelona styrde hjullastaren på bakgården i Eskilstuna. Men bara för att man gjorde samma trick igen – förtar det inte vikten av att Volvo nu kan ta nästa steg i utvecklingen av framtidens industri- och anläggningsmaskiner. Särskilt om man kombinerar 5g med elektrifiering och automation, två andra utvecklingsgrenar si¨man satsar stort på.

Men hur snabbt kommer det då gå i industrialiseringen av 5g? Enligt Melker kommer det gå fort.
– Jag tror att vi har en vanlig cykel när vi jobbar med utveckling som tenderar att bli mindre och mindre relevant. Det går inte att ha årscykler utan vi måste nog ha kvartalscykler. Var vi är om fem år har jag ingen aning om, men jag är övertygad om att det kommer gå snabbare än vad vi kan ana.
Och skälet till hastigheten är att alla står och väntar på att tekniken ska gå från labbet ut till verksamheten. För Volvo CE:s egen del innebär nätet att man på allvar kan börja testa och utveckla sina produkter.
– En typisk applikation är vid utsatta arbeten, som exempelvis slagghantering, där en operatör kan använda sin kompetens för att utföra en uppgift. Tack vare 5g är det ingen fördröjning. Det här gör att man kan få högre produktivitet. Vi kommer använda det för att lära oss och fortsätta utveckla våra produkter.
Att man väntat på att 5g ska bli redo för industriapplikationer är inget som Melker sticker under stol med, detta eftersom man sedan länge börjat planerat för tekniken i sin utveckling.
– Nu när vi har nätet på plats kan vi börja testa hur det fungerar i olika miljöer. För oss har skiftet mot automatisering aldrig varit en teknikfråga – utan en uppkopplingsfråga. Jag tror att de stora effekterna och vinsterna kommer när man kopplar ihop 5g med elektrifiering och automatisering. Kunder efterfrågar ju hållbarhet, både när det kommer till miljö, men inte minst när det kommer till kostnader, säger Melker Jernberg.

Magnus Frodigh, utvecklingschef Ericsson

”All industri kommer vara uppkopplad”

Även Ericsson är inne på samma spår. Teknikskiftet kommer gå snabbt och när industrin väl har fått upp ögonen – kommer allt fler nät likt det i Eskilstuna byggas. Det menar företagets utvecklingschef, Magnus Frodigh.
– För industrin är 5g viktigt eftersom vi har designat tekniken för olika industriella applikationer. Och som vi ser här innebär låg fördröjning och robusthet att man kan lita på systemen i vardagen. Det finns miljontals industriområden världen över där en lösning som denna behövs. Utan tvivel kommer all form av industri att vara uppkopplad framöver. Volvo CE är ett bra case som dels har mobila produkter, i det här fallet en hjullastare. Men de har även produktion som kommer kunna dra nytta av 5g-nätet, säger han.

Att nätet nu finns på plats innebär att Volvo allt mer kommer kunna 5g-anpassa sina produkter, men även bygga om sina anläggningar för att dra nytta av tekniken.
– Successivt kommer de kunna dra allt större nytta. Jag kan tänka mig att de funderar över fordon som gör olika samarbetsuppgifter. Men parallellt med det kommer man även börja koppla in sensorer. Här är det säkerhetspersonal som övervakar att inget händer – framöver lär det vara sensorer i vägen och kameror som sköter den uppgiften, säger Magnus Frodigh.

Men att leverera ett nät till Volvo CE har flera dimensioner för Ericsson – och det öppnar upp nya marknader. I Tyskland har flera stora industrijättar valt att helt skippa operatörer och istället ansvara för sitt 5g-nät. Ett skäl man anger är att när det handlar om hundratusentals maskiner och miljoner sensorer – så vill man äga kontrollen. För även om operatörerna är duktiga på nätbiten så är det en helt annan sak när hela produktionen ”sker” över nätet.
Och det här är ett synsättet som innebär att det svenska teknikbolaget nu måste börja uppvakta slutkunder på ett helt nytt sätt.
– Marknaden är enorm och det kommer mycket förfrågningar från industrin, vilket är en utmaning för oss. Vi måste ju ta tillvara på den här marknaden, men i dagsläget har vi inte säljkanalerna för att kunna göra det, säger Magnus Frodigh.
Men att sälja nät är inte det enda man måste hantera, när man äger dialogen med slutkunden kommer det andra krav.
– Vi får många frågor om säkerhet, men även kring hur man ska drifta näten. Här har vi bra förutsättningar och vi jobbar med att kunna leverera lösningar här.

Anderso Olsson, vd Telia Sverige

”Vi är spindeln i nätet”

För Telia är rollen den ombytta. De har utmaningen att bevisa att de fortfarande behövs så att stora industri-aktörer och företag inte rundar operatörerna.
– Vår roll är att ta diskussionen och föra dialogen med industrin. Vi vill ha ledartröjan i utvecklingen och implementeringen av 5g. Men vi tycker inte att ensam är stark, därför vill vi jobba med relevanta partners – och i somras lanserade vi ett partnerprogram där vi kan dra lärdom av varandra. Där sitter vi som spindeln i nätet, säger Anders Olsson, vd på Telia Sverige.
Han menar att fördelarna med partnerskap vida övertrumfar de fördelar som större företag själva kan få genom att bygga sitt eget nät. Detta eftersom operatörer, industri men även universitet kompletterar varandra och genom samarbete kan hitta de bästa lösningarna.
– Alla företag har sin core-kompetens och vår är att bygga och drifta nät.  Därför tror jag inte att vi kommer landa i samma lösning här som man gjort på vissa ställen i Tyskland, säger han.

I Sverige var det som sagt Volvo CE som var först ut med att få ett industrinät på 5g, men enligt Telia är det många som är intresserade och som operatör är de redo.
– Vi för många dialoger inom vårt partnerprogram. Och ser att gruvor, tillverkningsindustri men även offentlig sektor är intresserade. Vi kan sätta upp nya testnät här och nu, men vi måste prioritera. Det här handlar alltså om testlicenser – de kommersiella kommer först 2020. Med 4g var vi stolta över att kunna lansera först i världen. Med 5g är det ett helt nytt sätt att koppla upp, och även om vi över tid kommer se ett brett spann av konsumentprodukter – är det industrin som kommer realisera möjligheterna med tekniken först, säger Anders Olsson.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter