Nu har hybridarbetet kommit till förskolan

Videomöten Från styrelserummet – ut i lekrummet. I Tyskland har en förskola tagit klivet och introducerat ”hybridarbete” för barnen.

Nu har hybridarbetet kommit till förskolan

Teknik kan vara ett fantastiskt verktyg och i en kooperativ förskola i Selm utanför tyska Dortmund har man nu introducerat videomötesteknik i sin verksamhet.

Förskolan, Kleine Strolche, med 55 barn hade redan innan pandemin en progressiv inställning till teknik och ansåg att kan man – så bör man använde alla medel och verktyg i undervisningen.

Så kom pandemin och distansarbetet för styrelsen. Men varför skulle bara de vuxna få ta del av möjligheterna som tekniken kom med. Man valde att använda sin utrustning för att spela upp ljudböcker men även för att barn i karantän skulle via videomöten få vara med i den dagliga verksamheten. 

– Teknik är naturligtvis alltid spännande för barn och de är direkt nyfikna och utforskar nya enheter. Det är ett bra tillfälle att involvera barnen i att använda tekniken, säger Mandy Sieradzki, lärare på Kleine Strolche.

Efter ett tag kom man på nya användningsområden.

– När vi väl hade börjat med videomöten uppstod kreativiteten av sig själv och plötsligt kom en idé: ”ska vi inte ta och sätta upp en kasperdockteater – och sen kan vi stream den här från förskolan så att alla barn kan se den, säger verksamhetsåren Matthias Gelinski. 

Dockteatern vart uppskattad och på förskolan har man redan planer på att utveckla teknikanvändningen för andra användningsområden. En tanke är att kunna ge virtuella rundvandringar för föräldrar som funderar på att ställa sina barn i kö till förskolan. 

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.