Det är få personer som njuter av att sitta i telefonkö. Att tvingas sitta och passa i luren och varannan minut få höra en stel fras om att vilken plats i kön man har. I bästa fall får man höra någon hissmusik däremellan.
Men Telness tänkte att det går att fixa en bättre upplevelse – och har nu tagit hjälp av Björn Ranelid.
Telness lanserade sin växeltjänst i höstas och nu vill de sticka ut än mer. Därför kommer poeten och författaren att vara rösten i växeln.
– Vi har inte så många flashiga funktioner i växeln då våra kunder inte behöver detta. Istället vill vi ge kunderna det där lilla extra och personliga i allt vi gör, därför kändes det självklart att tillfråga Björn om han ville vara rösten i växeln, säger Martina Klingvall, vd på företaget.
Och greppet är intressant. Telness säger själva att för de flesta företag är ”automatfrasen” i växeln en total ickefråga. Antingen kör man standard eller så har man låtit någon spela in ett alternativ och sedan helt glömt bort det. För hur ofta ringer man sin egen växel?
Och det är som en kontrast till detta företaget kastar in Ranelid. Så istället för att höra de effektivt informativa fraserna – får man ranelidska visdomsord och poesi.
– Björn är inte bara författare, han är också inspiratör, artist en estradör och ett slags sändebud för det svenska språket. Nu när hans personlighet och poesi även ut i medborgarnas telefoner och jag tror att han kan vara den enda stora författaren i världen som någonsin talat i en telefonväxel, säger Martina Klingvall.