Att ai kommer ta bort en hel del arbetssysslor från människor är ingen nyhet. Och för finans- och försäkringsbranschen är tekniken onekligen något som kommer att ta mer plats snabbt. Folksam har faktiskt redan introducerat en form av ai kallad Sam och den har redan påbörjat sitt jobb som digital skadereglerare.
Folksam anger att varje år så får de in runt 100 000 anmälningar om mobiltelefonskador. I normalfall tar det ungefär ett dygn innan kunden får besked från försäkrtingsbolgate. Men i och med Sam så ska den tiden kapas rejält.
– Vi vill möta våra kunder när och på det sätt som de vill, och då är det framförallt chatt som efterfrågas. Det handlar inte om att Sam ska ersätta mänskliga kollegor, utan att Sam jobbar tillsammans med oss. Sam är läraktig men behöver handledning och undervisning säger Lars Engvall, chef för Folksam FutureLab.
Enligt Folksam så skiljer sig Sam från ”vanliga” chatbotar i och med att programvaran för NLU (Natural Language Understanding) är betydligt mer avancerat. Som exempel anger de att den digitala assistenten sk kunna ”hålla flera tankar i huvudet” och inte tappa tråden om kunder ställer oväntade frågor. Istället ska Sam kunna behandla dessa sidospår och frågor på vägen – och klara av att återgå till huvuddiskussionen när det andra behandlats klart.
– För Folksam är det viktigt att vi skapar och förstår vår AI-persona från grunden, hellre än en ”plug-and-play-lösning”. I Artificial Solutions hittade vi en partner som hjälper oss bygga upp kompetens och förmåga på området, säger Lars Engvall.
Sam utvärderas löpande och har än så länge motsvarat förväntningarna väl men är långt ifrån fullärd. Det finns många idéer på nya användningsområden, och vad Sam ska lära sig härnäst är än så länge en öppen fråga.