Analysföretaget tror att den europeiska smartphonemarknaden kommer att växa med 4 procent under 2024.
– En uppdateringscykel av de enheter som köptes 2020 och 2021 bör ge möjligheter för leverantörerna under det första halvåret 2024. För att komma in i 2024 med positiv fart är det dock viktigt att under resten av 2023 rensa ut sina kanallager och öppna för produktlanseringar i början av 2024.
Samsung hade under det tredje kvartalet 35 procent av marknadsandelarna för smartphones i Europa trots att bolagets leveranser minskade med 6 procent. Apple knep andraplatsen, med en marknadsandel på 22 procent, samtidigt minskade bolagets europeiska leveranser med 13 procent.
– I Apples fall berodde dess nedgång främst på en snabb nedgång i leveranser av äldre modeller jämfört med Q3 2022. Denna nedgång var delvis för att förhindra överlager av Iphone 14 och tidigare modeller, som måste fasas ut i slutet av 2024 för att anpassa sig till Europeiska kommissionens USB-C-direktiv, säger Runar Bjørhovde och fortsätter:
– Däremot hade iPhone 15 en robust start och ökade leveranserna i kvartalet med 59 procent jämfört med Iphone 14. Sänkta lanseringspriser i hela regionen stödde dess prestanda.
För Samsungs del berodde nergången i leveranser på andra orsaker.
– Samsungs nedgång berodde på dess low-end A-serie, som företaget har nedprioriterat på grund av intäkts- och lönsamhetsmål. Detta steg drev Samsung till sitt högsta kvartalsvisa genomsnittliga försäljningspris någonsin i Europa. Sammantaget visar Samsung och Apples prestationer en motståndskraftig efterfrågan på de senaste premiumenheterna, även när det avancerade segmentet har börjat krympa.
Kinesiska Xiaomi hade den tredje största marknadsandelen, 18 procent, i det tredje kvartalet. Till skillnad från sina större konkurrenter hade tillverkaren heller ingen minskning i leveranser jämfört med samma period förra året. Störst tillväxt i leveranser visade Motorola upp. Tillverkaren levererade 30 procent fler smartphones än samma period förra året.
publicerad 27 november 2023