Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Ny i Solnas tjänst

Intervjun Lotta Ungerth
CIO/ Solna Stad/ Solna
Hon har inte bara tagit klivet från privat till offentlig sektor, hon har dessutom gjort det från en av de stora it-leverantörerna. Lotta Ungerth är ny cio i Solna stads tjänst.

Ny i Solnas tjänst

Innan jobbet i Solna var Lotta Ungerth cio på Atea, men där kunde hon ibland uppleva att hon gavs möjlighet att delta i andra cio:ers gemenskap lite på nåder, då hon ju trots allt också hörde till en stor leverantörs ledning. Att bygga allianser och gemenskaper är något hon tycker är viktigt och något av en förutsättning för att lyckas och trivas med jobbet, en viktig drivkraft för klivet till det nya jobbet. Och de allianserna handlar inte bara om att hon nu har fler it-chefer runt om i landet att samverka med, även samarbetet med leverantörer ingår där.

– En leverantör är inte en motpart utan en medpart, som hon konstaterar.

Hon har medvetet sökt sig till offentlig sektor igen. Att arbeta där har varit en stark vilja.

– Det känns jättebra och otroligt spännande. Jag har längtat efter den närheten till samhället och medborgarna igen och det är en skön känsla att kunna ge mitt bidrag, säger hon.

En annan faktor som är minst lika viktig är den innovationsanda som hon upplever inom offentlig sektor.

– Det är verkligen här det händer.

”Mitt i smeten men ändå utanför”

Varför just Solna då? En faktor är kommunens position, ett stenkast från Stockholm och med fler expansiva kommuner till grannar.

– Det är en otroligt häftig placering. Mitt i smeten men ändå lite utanför, säger Lotta Ungerth.

Till ytan är Solna långt ifrån en jättekommun, men när det gäller arbetsplatser i kommunen är man en storspelare. Här finns huvudkontor för flera företag och Karolinska universitetssjukhuset.

– Väldigt många arbetar i Solna men bor inte här. Det innebär också att Solna måste tillhandahålla flera olika tjänster för personer som inte är bosatta här, säger Lotta Ungerth.

Ett viktigt mål som hon ser framför sig är att göra det smartare och smidigare för medborgare att ta del av de olika tjänsterna i Solna. Det ska inte krävas en typ av lösning för kundmötet (eller, medborgarmöte i det här fallet, om man så vill) när någon vill kontrollera förskoleplatser och ett annat när någon ska utnyttja bibliotekets tjänster. Som ett exempel. Så att göra det som tickar på i bakgrunden enklare är ett mål, där har it-avdelningen ett stort ansvar.

– Ytan utåt mot kunderna kan verksamheten själva ansvara för, men de ben som håller upp behöver någon ha kontroll över, säger Lotta Ungerth.

Hon tror också mycket på samarbeten kommuner mellan. I digitaliseringens tidevarv är det något som hon tror att medborgare eftersöker och som krävs för att kunna ge bättre service.

 Avdelningen byter namn

Lotta Ungerth är den första som officiellt bär titeln cio, även om företrädaren Jenny Birkestad också bar titeln inofficiellt och agerade enligt den rollen. Att just cio-rollen är fastslagen nu har sina poänger – det blir tydligt att ansvaret är bredare, inte minst ansvaret att också driva innovation. Hela it-avdelningen får en ny skepnad. Som hos många andra verksamheter har it-avdelningen också gått över mer mot att bli en ren beställarorganisation.

– Vi ska göra det tydligare genom att it-avdelningen ska heta Digitalisering och IT framöver, säger Lotta Ungerth.

Fakta

Lotta Ungerth

Ålder: 50

Bor: Stockholm

Intressen: Teknik, heminredning och remake av prylar

Motto: Vi gör det bäst tillsammans

Förebilder: Bra chefer på tidigare jobb, som Ateas Carl-Johan Hultenheim

Dold talang: Duktig på att arbeta med händerna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter