Det är ett drygt år sedan Comhem köpte Phoneras telefoniverksamhet, vilket kom att betyda en ny satsning riktad mot företagen från Comhems sida. Nu släpps också en av de första produkterna efter det uppköpet, en molnbaserad växellösning baserad på Broadsoftplattformen som fått namnet Phonera Växel.
För Phoneras/Comhems är det framför allt två säljargument som gäller. Det ena är ett egenutvecklat verktyg för självbetjäning som kallas Office Control, som gör att en telefoniansvarig kan sköta många sysslor som nummerporteringar, inspelning av meddelanden, inställningar och annat direkt i applikationen.
– Där går det att sköta upp till 80 procent av sysslorna, säger Johan Hägglund, som ansvarat för projektet.
Office Control-funktionen har utvecklats i nära kontakt med befintliga kunder uppger man.
– Vi har tagit hjälp av spetskompetens. Vi har arrangerat workshops och utvecklingsseminarier och satt mål som vi arbetat efter, säger Johan Hägglund.
Tack vare självbetjäningsfunktionerna menar han också att tjänsten passar för mycket små företag.
Webbmöte som tillägg
Broadsoftplattformen gör det också möjligt för Phonera att leverera en bredare uc-svit, vilket inkluderar chatt och en videokonferenstjänst för som mest 30 deltagare. De tilläggstjänsterna ska ingå i de större (och dyrare) paketen. Planen är att pressa priset på grundpaketen och sedan ligga i samma prisnivå som konkurrenter med det större paketet.
– Vi har tagit fram ett paket som ska möta det konkurrenterna erbjuder idag, och som vi har prissatt mer aggressivt. Sedan har vi ett paket som också erbjuder konferenstjänsten och då ska priset motsvara våra konkurrenters, säger Johan Hägglund.
Exakt vilka priser i rena kronor och ören som gäller är man däremot inte lika öppna med.
Använts för privatmarknaden
För Phoneras del är Broadsoft en relativt ny bekantskap, men det är en Broadsoftplattform som utgör grunden för Comhems fasta telefoni för privatmarknaden. Och eftersom Phonera nu som bekant är uppköpta av Comhem ser man nu framför sig vinster med att använda plattformen även för företagsmarknaden.
– Vi har kunnat dra stor nytta av detta. När det gäller driftsäkerhet kan vi använda befintlig driftsövervakning vilket är ett bra exempel på hur vi kan dra nytta av varandra, säger Johan Hägglund.
Kunder som ligger kvar i tidigare teknikplattformar kommer inte per automatik att flyttas över till den nya, men ska vid intresse kunna kontakta Phonera för att höra sig för om möjligheterna.