Konkurrens med nya aktörer
Hon menar att konvergensen på marknaden innebär att olika operatörer nu även konkurrerar med nya aktörer som går in och tar över kundrelationen för vissa tjänster. Det handlar bland annat om mobiltelefontillverkare, internetföretag, exempelvis Google, och it-föreag.
– Dessa företag har en fördel genom att de har stora globala kundbaser. De har också lång erfarenhet av konsumenters behov samt utveckling och marknadsföring av produkter och tjänster anpassade efter dessa. Det gör att operatörer riskerar att förlora kontakt, lojalitet, del av värdeadderande tjänster och slutligen hela kundrelationen.
Övriga risker
Strategiska partnerskap baserade på otestade affärsmodeller anses också som en stor risk. Dessutom innebär osäkerhet kring lagstiftning och reglering ökad risk i samband med användandet av ny teknik, så som utbyggnad av fiber och 3g. Riskerna ökar också när telekomaktörer går in i nya tillväxtmarknader.
Den mest aktuella risken operatörerna möter är regleringen kring utbyggnaden av fiber i accesnätet. En reglering som innebär att kostnadsbaserad ersättning för tillträde till fiber,sannolikt gör att risken i investeringarna inte motsvarar avkastningen, vilket därmed skulle hämma utbyggnaden. En aktuell diskussion i Sverige eftersom PTS föreslagit att fiber inkluderas i regleringen av nät.
Fakta
De tio största riskerna
Här rangordnas de strategiska riskerna enligt rapporten från Ernst & Young:
1. Att förlora kundrelationen till nya marknadsaktörer.
2. Komplexa lag- och regelkrav.
3. Felaktiga resultatprognoser för teknologi- och infrastrukturinvesteringar.
4. Oförmåga att skapa tillfredsställande kassaflöden från nya affärsmodeller.
5. Oförmåga att hantera konsolideringar samt förvärv och avyttringar.
6. Att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare.
7. Ineffektiva system för att stödja nya affärsstrategier.
8. Hantering av strategiska partnerskap.
9. Integritets- och säkerhetsrisker.
10. Hantering av kostnader.
publicerad 13 februari 2009