Nya aktörer drar i operatörers kunder

Att tappa kundrelationen till nya konkurrenter är den största risken för teleoperatörer. Det fastslår Ernst and Young i rapporten Telecom Business Risk Report 2009.

Rapporten, som beskriver och rangordnar de tio viktigaste riskerna för företag inom telekombranschen, är ett samarbete med Oxford Analytica och publiceras årligen.

– Internetföretag, kabel och tv-operatörer samt tillverkare har blivit såväl samarbetspartners som konkurrenter till de traditionella operatörerna, vilka nu riskerar att reduceras till enbart kapacitetsleverantörer, säger Marika Corell, ansvarig för telekombranschen inom Ernst & Young.

Konkurrens med nya aktörer

Hon menar att konvergensen på marknaden innebär att olika operatörer nu även konkurrerar med nya aktörer som går in och tar över kundrelationen för vissa tjänster. Det handlar bland annat om mobiltelefontillverkare, internetföretag, exempelvis Google, och it-föreag.

– Dessa företag har en fördel genom att de har stora globala kundbaser. De har också lång erfarenhet av konsumenters behov samt utveckling och marknadsföring av produkter och tjänster anpassade efter dessa. Det gör att operatörer riskerar att förlora kontakt, lojalitet, del av värdeadderande tjänster och slutligen hela kundrelationen.

Övriga risker

Strategiska partnerskap baserade på otestade affärsmodeller anses också som en stor risk. Dessutom innebär osäkerhet kring lagstiftning och reglering ökad risk i samband med användandet av ny teknik, så som utbyggnad av fiber och 3g. Riskerna ökar också när telekomaktörer går in i nya tillväxtmarknader.

Den mest aktuella risken operatörerna möter är regleringen kring utbyggnaden av fiber i accesnätet. En reglering som innebär att kostnadsbaserad ersättning för tillträde till fiber,sannolikt gör att risken i investeringarna inte motsvarar avkastningen, vilket därmed skulle hämma utbyggnaden. En aktuell diskussion i Sverige eftersom PTS föreslagit att fiber inkluderas i regleringen av nät.

Fakta

De tio största riskerna

Här rangordnas de strategiska riskerna enligt rapporten från Ernst & Young:

1. Att förlora kundrelationen till nya marknadsaktörer.

2. Komplexa lag- och regelkrav.

3. Felaktiga resultatprognoser för teknologi- och infrastrukturinvesteringar.

4. Oförmåga att skapa tillfredsställande kassaflöden från nya affärsmodeller.

5. Oförmåga att hantera konsolideringar samt förvärv och avyttringar.

6. Att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare.

7. Ineffektiva system för att stödja nya affärsstrategier.

8. Hantering av strategiska partnerskap.

9. Integritets- och säkerhetsrisker.

10. Hantering av kostnader.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.