Nya Telenor-bossen: Vi kan bli ännu tydligare mot marknaden

Branschen Nu har Björn Ivar Moen varit vd för Telenor Sverige i en vecka. Telekom idag har gjort första intervjun med honom om företagsmarknaden, hybridkontoret och vad Telenor behöver investera i för att växa.

Nya Telenor-bossen: Vi kan bli ännu tydligare mot marknaden

Det är en riktig Telenor-veteran som har tagit över Telenor-skutan i Sverige efter att Kaaren Hilsen gått vidare till Tower-verksamheten i bolaget.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Björn Ivar Moen började redan sommaren 2000 på Telenor i Norge och jobbade sig upp till toppen innan han i maj 2020 började på tv-distributören Allente Nordic. I somras blev han klar för en återkomst och förra fredagen gjorde han sitt första dag.

Hur känns det att ha kommit tillbaka till Telenor och jobbat som Sverige-vd?

– Det känns jättebra, Sverige är en viktig marknad för företaget. Men jag ska säga att det är fortfarande tidigt och de första dagarna har jag fokuserat på att lära känna företaget, de anställda och så har jag också varit i butiker och dessutom mött några av de största kunderna, säger Björn Ivar Moen till Telekom idag.

Du har en lång historia inom Telenor, även om du var på Allente Nordic ett drygt år emellan. Är det något som är annorlunda nu jämfört med tidigare?

– Bra fråga. Jag var i Sverige för ungefär 15 år sedan och en del är sig likt, men man har byggt på företaget lite under den här tiden så klart och det har gjorts en stor transformation och digitalisering. En del av våra stora kunder nu var med redan då och det är roligt att se att vi har långa förhållanden med kunderna. Sverige har krävande kunder och det är väldigt bra för då utvecklas vi och tar fram ännu bättre produkter.

Om vi börjar med konsument-sidan. Hur tycker du att Telenors läge är där?

– Det är som sagt lite tidigt än, och det är tufft att presentera en strategi efter sex dagar på kontoret. Men jag tycker att vi har ett väldigt bra utgångsläge, produkt och täckning både för fixed och mobilt. Dessutom har vi ett ganska unikt erbjudande på tv-sidan. Vi tror mycket på att säkerhet är ett viktigt ämne för kunderna med allt fokus på ransomware och liknande som bara ökar.

Hur tänker du kring ert lågpris-alternativ Vimla?

– I Sverige har kunderna olika preferenser, och det finns alltid några som är intresserade lågpris och ett enkelt erbjudande som vi möter jättebra genom Vimla. Andra kunder har andra preferenser och är kanske mer intresserade av en bra säkerhetslösning eller att man får en mobil med i köpet. Så våra olika varumärken tjänar alla viktiga syften.

I de undersökningarna som jag har sett har ni tappat lite marknadsandelar på företagssidan. Hur ser du på ert läge där?

– Det är som sagt fortfarande tidigt, men jag tror att vi kan bli ännu tydligare mot marknaden. Vi har väldigt många stora kunder och en del av är samma som för 15 år sedan så vi gör ett bra jobb. Vi behöver få fram vad vi står för på nätsidan och hur starka våra tilläggsprodukter redan är kring till exempel säkerhet och SD-wan. Vi vill växa och då gäller det att vi har en bred portfölj, vilket vi redan har, och att vi vässar den med mer produktutveckling, investeringar och innovation.

Vad ska ni investera i?

– 5g är ju en viktig investering såklart och här har ju branschen en liten utmaning eftersom Sverige inte ligger främst i 5g-utrullningen. Det behövs för en fortsatt digitalisering och här tror jag att det är bra att vi har ett bra samarbete med Tele2 kring Net4. Sen ska vi såklart också investera i en bra kundupplevelse och i tilläggstjänster som då tillexempel säkerheten. Telenor har ju kompetens i både Sverige och i Norge så vi har ett bra utgångsläge att bygga vidare på.

Hur ser du på konkurrenssituationen?

– Det finns fyra stora operatörer som alla har sina styrkor och svagheter, men jag kommer inte att kommentera enskilda konkurrenter. Vi har goda förutsättningar för att slåss och kämpa bra om kunden och ställa till det lite till konkurrenterna.

Hur ska det vara att jobba på Telenor under dig?

– Det är en väldigt bra företagskultur här redan och vi ska vara rädda om vår stolta historia. Vi är väldigt bra på genomförande och snabbhet och det vill jag bygga vidare på. Jag vill vara engagerande med tydliga mål så att kunderna vet vad de kan förvänta sig av oss och att vi prioriterar våra resurser till det som är viktigt.

Tror du att ni är lagom många anställda eller vill du att ni växer?

– Ambitionen är att företaget växer, sen om det betyder fler människor eller mer investeringar i produkt-, tjänste- eller kompetensutveckling kan jag inte svara på. Vi ska investera, men exakt hur det blir är för tidigt att svara på.

I veckan öppnade Sverige upp igen. Hur tänker du att ni ska hantera det på Telenor?

– Jag började förra fredagen och då var det tomt på kontoret. I måndags öppnade vi kontoret igen och nu kommer vi att känna oss för ett tag och sedan utvärdera om några månader. Flexibiliteten som vi haft under pandemin är bra och en kontorsmiljö där många syns är också viktig. För oss som telekom-operatör är det också viktigt att vi själva använder våra produkter och ser vad som fungerar bra att använda i ett modernt arbete och där tänker jag mycket Teams och våra mobila lösningar. Ingen vet hur det kommer att bli framöver så man får räkna med att det krävs kontinuerlig utveckling.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.