Nya Vimla-chefen: ”Väldigt stora skor att fylla”

Nytt jobb Det blir Veronica Bernhardsson som tar över Erik Sjöbergs roll som Vimla-chef. Vi har pratat med henne om den nya rollen, hur hon hamnade i telekombranschen och hennes prioriteringar framåt.

Nya Vimla-chefen: ”Väldigt stora skor att fylla”
Veronica Bernhardsson, foto: Vimla.

Nyligen stod det klart att Erik Sjöberg lämnar rollen som head of Vimla för att istället bli vd på Geomatikk Sverige. Nu står det klart att efterträdaren blir Veronica Bernhardsson, som närmast kommer från rollen som head of value, product and development hos operatören.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Vad blir det första du gör i den nya rollen?

– Det absolut första jag kommer att göra blir att sätta mig ner med teamet och kolla läget. Det handlar om att skaffa mig en lägesbild över vad folk har i pipen och vill göra framåt.

Vad blir den största utmaningen med jobbet?

– Det är väldigt stora skor att fylla. Erik har gjort ett fantastiskt jobb för Vimla, och jag vill jacka i där han lämnar och fortsätta på den inslagna vägen. Det kommer bli en utmaning att göra ett lika bra jobb sen han har gjort.

– Sen vet alla att det är en klurig marknad med jättehög konkurrens där alla alltid tävlar head to head. För just Vimla handlar det också om att alltid i alla lägen prioritera kulturen. Kundresan och att tydliggöra värdet som användaren verkligen har för oss kommer vara min topp-prioritet framåt.

Vad kännetecknar Vimla?

– Vi har en fantastisk organisation med otroligt många smarta och härliga människor. Det är kärnan och går som en röd tråd också i genom hela kundresan. Jag är otroligt stolt över hur vi schyssta vi är mot våra kunder för det är något som saknas från många andra spelare.

– Även befintliga kunder ska se sig sedda och bli inkluderade, inte bara nya kunder. Att vi lyckats med det beror ju på kulturen och alla fantastiska medarbetare.

Vad tror du om framtiden för fighter brands som Vimla?

– Jag tror och tycker det är otroligt viktig del av marknaden. Framförallt nu med inflationsläget och när många har det tufft med ekonomin. Att det då finns ett antal spelare som ser till att alla kan kommunicera är otroligt viktigt.

– Sen är så klart balansen mot våra main brands oerhört viktig. Det ska finnas förutsättningar för oss att agera parallellt. De fyller ett behov med bredband, tv och alla sådana bitar medan vi fyller ett annat behov. Men jag tycker det är extremt tydligt att kunderna behöver båda delar.

Innan hon kom till Vimla tillbringade Veronica Bernhardsson två år på Tele2.

– Först jag var trainee till Samuel Scott och sedan var jag commercial manager för Comviq Prepaid.

Vad har du tagit med dig från den tiden?

– Att jobba så nära Samuel var otroligt viktigt för mig. Han är fortfarande en stor förebild. Jag är evigt tacksam för hur mycket jag lärde mig om hur man kan tänka och ta sig an problem.

– Sedan som commercial manager lärde jag mig att äga en hel affär. Att hålla churn, lyckas med PNL, och jobba med produktutveckling. Jag lärde mig väldigt mycket på ganska kort tid som jag haft extremt mycket användning för senare, även om hur vi arbetade på Comviq då skiljer sig väldigt mycket från hur vi jobbar på Vimla idag.

Var det självklart att det skulle bli telekombranschen?

– När jag tog examen var jag väldigt bestämd i att jag skulle vara trainee, eftersom det kändes bra avstamp så jag började läsa på om olika branscher och insåg ganska snabbt att telekombranschen jobbade väldigt intressant med trainee-tjänster.

– Jag besökte Tele2 och fastnade direkt för branschen. Det är viktigt i alla människors liv. Alla har en relation till telekom och det händer saker precis hela tiden.

Innan Veronica Bernhardsson kom till Tele2 skrev hon sin masteruppsats på Spotify.

– Det var väldigt lärorikt och häftigt bolag att vara på. Jag gjorde en organisationsanalys av hur Spotify gick från en start-up till en scale-up och vad det hade fått för effekter på organisationen.

Finns det mycket för telekombranschen att lära av bolag som Spotify?

– Det finns en attityd kring att verkligen vara modiga på Spotify som alla bolag kan lära sig av. Man testar sig fram. Blir det fel så gör man bara om. Samtidigt tycker jag att vi på Vimla är väldigt modiga och den attityden fanns redan här långt innan jag kom hit, säger hon och fortsätter:

–Vi är duktiga på att kasta oss ut, har många häftiga idéer och en väldigt härlig inställning.

Vad hoppas du ha uppnått om två år?

– Vimla har växt och har tagit marknadsandelar. Samtidigt som vi har lika nöjda, eller allra helst ännu nöjdare kunder än vi har idag. Sen kan man prata KPI:er och sådana saker hur länge som helst om jag om två år kan säga att vi är lika bra eller bättre på kundresan än vi är idag och engagemanget från medarbetarna finns kvar kommer jag vara supernöjd.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.