nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Nytt projekt ska säkra svenska internets barndom

Grälla färger, besöksräknare och blinkande gif-bilder.
När internet slog igenom på 90-talet präglades hemsidorna av orädd pionjäranda och få regler. Nu ska dessa bevaras för framtiden.

  • Artikel annons 1

Hemdator, telefonmodem och en uppsjö av möjligheter. När svenskarna kastade sig ut på internet i slutet av förra årtusendet fanns det inga riktiga riktlinjer och begränsningar – och nybyggarandan var stor. Men vad har hänt sedan dess?

I ett nytt samarbete mellan Internetmuseum och Nordiska museet ska denna ”urtid” konserveras för eftervärlden i projektet ”Välkommen till min hemsida”.

Syftet är att säkra svenskarnas berättelser om tiden för eftervärlden. Om varför de skapade sina personliga hemsidor – och vad det ledde till. Insamlingen äger rum på nätet, dels genom Facebook, chatbottar och genom sajten minnen.se.
– Den personliga hemsidan gav vem som helst möjlighet att kommunicera med hela världen. Hur använde svenskarna denna möjlighet? Det är berättelser vi vill säkra för eftervärlden, säger Jörgen Löwenfeldt, verksamhetsansvarig för Internetmuseum.

Förhoppningen är att kunna använda svenskarnas svar och berättelser i kommande utställningar, både på Internetmuseum och Nordiska museet.
– Att samla in berättelser om personliga hemsidor är ett led i Nordiska museets ständigt pågående arbete att dokumentera vardagen, säger Aron Ambrosiani, digital producent på Nordiska museet.

 

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.