Botkyrka kommun, som är först ut med att använda det nya TEM-systemet (Telecom Expense Management) räknar med att kunna spara minst en kvarts miljon kronor per år på bättre kontroll och uppföljning av telefonin.
– Tidigare var det svårt att få en överblick över kommunens telefonikostnader, säger Lars Svantesson, it-chef på Botkyrka Kommun och anger uppföljningsmöjligheten som det viktigaste skälet till att man valde Rebendos nya mjukvara Telsius.
– Genom Telsius kan vi läsa in operatörsfakturorna direkt och digitalisera hela processen. Varje enhet får nu en kostnadsbild över sin egen grupp. Det gör att vi kan spara pengar både i form av optimering av abonnemang och administrationskostnader.
Helt digital process
Konsultbolaget Rebendos telefonilösning Telsius samlar in informationen från olika system, presenterar sedan en överblick över kostnaderna och gör dem möjliga att bryta ner och följa upp. Eventuella avvikelser som till exempel inaktiva och ofördelaktiga abonnemang upptäcks, men även privata betalsamtal, SL-biljetter och inköp av musik och spel, som det inte är kommunens sak att subventionera.
Men det är inte det viktigaste, menar Lars Svantesson:
– Fakturahanteringen är den absolut största vinsten. Genom Telsius digitaliseras hela processen. Systemet underlättar också registervård genom att de olika registren från olika leverantörer sammankopplas och synkroniseras. Nu kan vi lita på informationen, säger han.
Olle Lindström, vd på Rebendo, hoppas mycket på den nya produkten.
– Marknaden för stödverktyg för uppföljning och internfakturering av telefonikostnader är enorm. Telsius riktar sej i första hand till större företag och myndigheter med många abonnemang, där komplexiteten ökar och gör telefonin svåröverskådlig, förklarar Olle Lindström.
Fakta
Uppstickare inom TEM
Telsius är en ny svenskutvecklad programvara för hantering av telefonikostnaderna på företag, myndigheter och organisationer. Systemverktyget ger underlag för rationell uppföljning av trafikkostnader och kostnadsallokeringar ner till enskilda abonnemang. Statistik tas fram som visar trender över perioder samt kostnader för hela eller delar av organisationen. Den interna bokföringen av telefonikostnaderna kan även automatiseras genom koppling till ekonomisystemet.
Rebendo heter bolaget bakomprodukten.