Obamas Lync-historia

UC En av de mest kända uc-historierna, om historier om kommunikationstjänster nu kan bli kända, kanske är den om Barack Obamas valkampanj. När det var dags för omval 2012 satsade Obamas cio på en Lyncplattform för att samarbeta inom kampanjen.

Obamas Lync-historia

I dagarna har Rajeev Chopra varit på besök och talat i Sverige. Låter namnet obekant? Då är säkert hans titel desto mer känd: cio åt Barack Obama på hans två senaste valkampanjer.

Rajeev Chopra talade igår på Microsofts Lync Summer Summit i Stockholm. Där berättade han om hur Obamas personal använt sig av Lync som samarbetsverktyg under valkampanjen som startade redan 2011, 18 månader innan valdagen. I den växande personal- och volotärstyrkan ville man ha en flexibel plattform som snabbt kunde skalas upp och ned. Utöver flexibilitet var pålitlighet, som ständig tillgång, och användarvänligheten högt upp bland skall-kraven.

– Med alla volontärer i kampanjen var det mycket viktigt att även de som inte var ett dugg intresserade av alla tekniska funktioner skulle kunna använda telefonen– användarvänlighet var essentiellt, menar Rajeec Chopra.

Andra fördelar som man vägde in i val av plattform var tillgången till precense och integrationen med Exchange och Outlook.

100 000 samtal per dag

För att målan upp en bild av hur stor en amerikansk valkampanj verkligen är följer här lite siffror: Totalt hade man 800 kontor runt om i USA, med valkampanjcentrat i Chicago. Man gick från som minst, en Lyncanvändare till som mest, över 4000 personer. Dessutom var många av medarbetarna helt mobila och arbetade hemifrån.

De lugna veckorna under valåret fick man några tusen samtal per dag. När något hettade till, till exempel en debatt eller artiklar i media som stod ut, fick man in mellan 10 000 till 100 000 samtal per dag till callcentret. Varje vecka började det nya volontärer, ibland så många som 150 volontärer, och lika många skulle då ha Lync-utbildning.

– Det är konstigt, alla älskar tydligen inte nya ikoner på sitt skrivbord lika mycket som jag, säger Rajeev Chopra och skrattar.

Från start hade man inte tänkt ha någon utbildning för nyanställda men då behovet fanns satte man ihop en kortare introduktion med slides för att få alla att greppa de enklaste funktionerna.

Användarnas reaktioner

Det fanns flera funktioner som kampanjanställda- och volotärer tyckte extra mycket om, till exempel chattfunktionen och att man kunde vara helt mobil i sitt arbetssätt.

– Några gick till och med omkring i lokalerna med sin laptop på axeln som en gigantisk mobiltelefon, säger Rajeev Chopra.

Bland den negativa feedbacken nämnde användarna bland annat att det fortsatte ringa i deras dator när de kommer hem om de inte stängt av Lyncen.

I backspegeln ser han nöjt tillbaka på kampanjen.

– Vi har fått vi bra feedback efter från våra medarbetare och har under hela kampanjen kunnat vara otroligt flexibla. Vi kunde skala upp och ned, videokonferenser som var väldigt små från början kunde i slutet ha mer än 100 deltagare.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.