Totalt såldes 674 miljoner mobiltelefoner i världen under 2004, varav 194 miljoner enheter enbart under årets sista kvartal. Det är en ökning för helåret med 30 procent, enligt siffror från analysföretaget Gartner.
Nokia fortsätter att toppa ligan bland de stora mobiltillverkarna, men trenden är negativ. 2003 hade jätten en global marknadsandel på 34,8 procent, jämfört med 30,7 procent vid senaste sammanställningen.
Motorola tog däremot tillbaka andraplatsen från Samsung under sista kvartalet 2004. Motorola har en marknadsandel på 15,4 procent och Samsung 12,6 procent för helåret.
Sony Ericsson ökade rejält
Siemens lyckades behålla sin fjärdeplats för 2004 med en marknadsandel på 7,2 procent. Men den tyska tillverkaren tappade under sista kvartalet och fick se sig omsprungen av LG Electronics.
LG fortsätter att öka och hade en marknadsandel på 6,3 procent för helåret, jämfört med 5 procent 2003. Sony Ericsson ligger kvar på en sjätteplats bland mobiljättarna men knep en procent till av världsmarknaden. Försäljningen ökade under 2004 med 57,5 procent, vilket gav tillverkaren en marknadsandel på 6,2 procent.