Försäljningen under det andra kvartalet var den näst starkaste någonsin med sina 190,5 miljoner enheter. Endast under det fjärde kvartalet 2004 har det totalt sålts fler enheter när mobiltillverkarna sålde 195,3 miljoner telefoner. Tillväxtökningen under det andra kvartalet i år skedde på alla marknader utom den japanska.
Bland tillverkarna av telefoner stärkte Nokia och Motorola sina positioner kraftigast. Nokia ökade sin marknadsandel med 2,3 procent till 31,9 procent eller 46,4 miljoner mobiler och Motorola med 2,2 procent till 17,9 procent, vilket motsvarar 24,6 miljoner telefoner. På tredje plats hamnade Samsung med 12,8 procents marknadsandel och en ökning på 0,7 procent. På fjärde plats kommer LG med 6,5 procent och Sony Ericsson är femma i Gartners statistik med en marknadsandel på 6,2 procent. Sony Ericsson tappar 0,4 procents marknadsandel, men ökar ändå antalet sålda telefoner från 10,4 miljoner till 11,8 miljoner. Värre är det dock för Siemens som går från en andel på 6,9 procent till 4,7 procent, något som gör att de faktiskt minskar det totala antalet tillverkade mobiler. Det gör inte någon av de andra tillverkarna.