– Miljöfrågan är i fokus för många företag, säger Niklas Zandelin, vd för Exido. Grön it har mest handlat om hur man skall minska förbrukningen av it-relaterad utrustning och drift, men nu börjar vi se ett ökat fokus kring it som miljöteknik.
Support på distans
Ett annat område som växer kraftigt är lösningar för support och underhåll på distans. Här säger var tredje företag att de har lösningar för detta.
– Att kunna hantera support på distans medför både positiva miljöeffekter, minskade kostnader och en ökad tillgänglighet för användarna. Det är framförallt när det finns både miljömässiga och ekonomiska vinster som det är intressant för företag att utveckla eller köpa lösningar för detta, säger Niklas Zandelin.
Studien ”Grön IT i Sverige” genomförs som en del i Exido/IT-barometern och omfattar drygt 500 privata och offentliga företag och organisationer med fler än 200 anställda. Studien ligger bland annat till grund för Grön IT Index.
publicerad 11 september 2008