Ökade problem med oseriösa säljare

Abonnemang Efter att klagomålen till Telekområdgivarna ökat om oseriös försäljning av mobila företagsabonnemang går nu PTS ut med en varning till äldre småföretagare.

Det är inte första gången som PTS går ut med varningar om oseriös försäljning av mobilabonnemang och nu är det dags igen. Detta efter att klagomålen som kommer in till den branschfinansierade rådgivningsbyrån Telekområdgivarna åter igen ökat. Det handlar i många fall om företagsabonnemang med långa bindningstider som säljs till äldre personer med vilade företag som uppfattar att det rör sig om ett vanligt privatabonnemang. Priserna uppges vanligen exklusive moms vilket gör att abonnemanget därför blir avsevärt dyrare än väntat för många av kunderna.

– Vi vill betona att om abonnemanget huvudsakligen används för privat bruk så är man konsument i lagens mening och har ångerrätt enligt lag även om operatören kallar det för ett företagsabonnemang. Har man däremot tecknat avtalet fullt medveten om att det är ett företagsabonnemang är dessa villkor tillåtna. I sådana fall ligger det utanför konsumenträtten och därmed inte heller inom Telekområdgivarnas uppdrag, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.

Så sent som i våras enades de sex största nätägande operatörerna om en handlingsplan för att få bukt med den oseriösa försäljningen, även bland virtuella operatörer.

– I handlingsplanen lovar nätägarna att verka för att alla som säljer telefoni till konsumenter i deras nät gör det på ett seriöst sätt. Även de som agerar i deras nät ska alltså följa Telekområdgivarnas uppföranderegler. PTS kommer tillsammans med Telekområdgivarna och operatörerna att följa upp effekterna av åtagandena i handlingsplanen, säger Peter von Wowern, jurist på PTS.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.