Det är inte första gången som PTS går ut med varningar om oseriös försäljning av mobilabonnemang och nu är det dags igen. Detta efter att klagomålen som kommer in till den branschfinansierade rådgivningsbyrån Telekområdgivarna åter igen ökat. Det handlar i många fall om företagsabonnemang med långa bindningstider som säljs till äldre personer med vilade företag som uppfattar att det rör sig om ett vanligt privatabonnemang. Priserna uppges vanligen exklusive moms vilket gör att abonnemanget därför blir avsevärt dyrare än väntat för många av kunderna.
– Vi vill betona att om abonnemanget huvudsakligen används för privat bruk så är man konsument i lagens mening och har ångerrätt enligt lag även om operatören kallar det för ett företagsabonnemang. Har man däremot tecknat avtalet fullt medveten om att det är ett företagsabonnemang är dessa villkor tillåtna. I sådana fall ligger det utanför konsumenträtten och därmed inte heller inom Telekområdgivarnas uppdrag, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.