Under de senaste två år så har antalet ärenden hos kronofogdemyndigheten som handlar om obetalda telefonräkningar stigit med 64 procent, enligt Svenska Dagbladet. Kronofogden har mätt antalet så kallade kommunikationsskulder, vilket förutom fast telefoni och mobiltelefoni handlar om internet och kabel-tv. Ungefär 80 procent av fallen handlar om obetalda mobiltelefoniräkningar och då kopplade främst till unga människor. I åldern 18-25-åringar är mobiltelefoniavgifter den vanligaste orsaken till att en skuld hamnar hos kronofogden.
Totalt blev det 796 024 betalningsföreläggande under 2005. Av de stora operatörerna är det bara Tele2/Comviq som minskat sina ärenden hos kronofogden – från 45 400 år 2004 till 42 752 år 2005. Hos Telia är ökningen kraftig då de gått från 43 702 förelägganden 2004 till 55 728 i fjol. Den kraftigaste ökningen av betalningsförelägganden har operatören Tre som gått från 1 273 förelägganden 2003 till 22 472 i fjol.