1. Vi arbetar på nya sätt
Under coronapandemin förändrades arbetslivet radikalt. Vi började jobba på nya platser och på nya sätt och det verkar som om förändringarna är bestående. Mobilappar kan spela en viktig roll i ett arbjuda en flexibel arbetsmiljö som uppmuntrar till utveckling. Enligt Jon Sigler på Servicenow spelade dessutom mobilappar en viktig roll när kontoren öppnades efter pandemin – apparna hjälpte medarbetare att komma in i nya rutiner och att exempelvis boka arbetsplatser på kontoret.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
2. Användarvänligheten från konsumentsidan hittar in i företagsappar
Servicenow har sett hur nya it-lösningar först får fäste på konsumentmarknaden för att sedan börja användas av företag och organisationer. Tidigare har det varit problematiskt för företagen att på kort tid bygga egna appar med samma höga nivå av användarvänlighet, men nu finns möjligheterna att bygga sömlösa mobila upplevelser som matchar den teknikupplevelse som konsumentapparna ger.
3. Nya möjligheter med ny teknik
Ny teknik som ai, ar och low code bidrar till att skapa fler möjligheter att ta fram mobila appar som hjälper anställda i arbetet. En mobil app som baseras på ai och maskininlärning kan till exempel förutsäga och föreslå olika alternativ som medarbetarna kan tänkas behöva eller automatisera vissa moment i arbetet. När det gäller ar och vr så kan dessa tekniker öka effektiviteten och säkerheten för medarbetare som jobbar på fältet eftersom man får möjlighet att lösa problem på distans eller bedöma situtationen på djupet innan man åker till platsen. Jon Sigler på Servicenow berättar också att medarbetare i dag kan skapa just den mobila app som man behöver i arbetet utan att ha någon djupare teknisk kunskap, detta tack vare användningen av low code-plattformar.