Komplexitet är ett ord som alla it-avdelningar har en relation till. Oftast förs diskussionen kring den tekniska komplexiteten. Men jag vill mena att den moderna it-avdelningen brottas minst lika mycket med den organisatoriska komplexiteten för att kunna tillmötesgå de krav som ställs.
I takt med att högre krav ställs på flexibla och användarvänliga lösningar ökar utmaningarna för it-avdelningen. När användarna framför sina önskemål försöker många organisationer lösa dem med så små förändringar av befintliga system och processer som möjligt, vilket i en första anblick låter både riktigt och rätt. Men utan kontroll riskerar detta att kosta mer än det smakar. En kortsiktigt enklare lösning, med så få resursinsatser och så liten ekonomisk inverkan som möjligt, kan snabbt leda till en komplicerad miljö. Tillåts detta arbetssätt blir det snabbt ett lapptäcke av oplanerade integrationer, tillägg och justeringar i befintliga system. Hur bibehålls kontrollen då över systemen, vem ansvarar för vad och vilka kostnader är egentligen förknippade med dessa lösningar?