Open Infra hårdsatsar på USA: ”Ligger ungefär tio år efter Sverige”

bredband Bredbandsbyggarna Open Infra satsar hårt på den amerikanska marknaden. Vi har pratat med Carl Åhslund som är ansvarig för verksamheten i USA om expansionsplanerna, livet i Dallas och framtiden för öppen fiber.

Open Infra hårdsatsar på USA: ”Ligger ungefär tio år efter Sverige”

Carl Åhslund har ett långt förflutet i telekombranschen, och har bland annat arbetat i många år på Ericsson i olika globala roller med fiberfrågor. I slutet av 2020 blev han vd på Open Infra i USA och under 2021 inleddes bredbandsbyggarnas USA-expansion.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det går bra för oss. Vi började i Texas och har nu även verksamhet i Florida. Vi tittar på att expandera till fler stater också, exempelvis Georgia och Louisiana.

”Jag skulle säga att USA ligger ungefär tio år efter Sverige”

Att valet fallit på den amerikanska södern är ingen slump. Carl Åhslund själv bor i Dallas och är väl medveten om fördelarna.

– Texas och Florida tillhör de snabbast växande staterna i USA. Det är även de största populationscentren utanför Kalifornien. Sen gör det varma klimatet att det byggtekniskt är mycket enklare att bygga här nere.

– Vi kan bygga året runt även om det blir väldigt varmt på sommaren. Det var 43 grader förra veckan. Nu är det bara 36 grader, säger han med ett skratt.

Det är ganska stora skillnader mellan fibermarknaden i USA och fibermarknaden i Sverige.

– Jag skulle säga att USA ligger ungefär tio år efter Sverige. Öppen fiber som vi erbjuder är i princip helt nytt här.

Vd:n ser USA som bolagets absolut viktigaste tillväxtmarknad under de närmsta åren.

– Definitivt, när vi expanderar till fler stater kommer vi kunna ha mångdubbelt mycket större nät här än vad vi har någonstans i Europa.

Vilka potentiella hinder ser du?

– Kompetensbrist skulle jag säga. På byggnationssidan finns det en stor brist på fibertekniker i USA. I synnerhet nu när alla bolag ska bygga samtidigt. Vi skulle kunna bygga betydligt mer än vad vi bygger nu. Det finns hur mycket kunder som helst. Den begränsande faktorn är tillgången till kompetent personal.

FWA och andra 5g-lösningar verkar vara ganska populära i USA är det ett hot mot er affär?

– Det finns ett visst intresse absolut, och det kommer alltid finnas personer som föredrar en mobil bredbandsanslutning men det kommer inte att äta markant in på fibermarknaden. Det är fortfarande förhållandevis dyrt men 5g och den typen av lösningar har svårt att konkurrera med exempelvis latens. Både symmetrisk upp och ner, och när man pratar om situationer där många personer använder nätet samtidigt.

– Jag har jobbat med fiber hela mitt yrkesliv och har svårt att se framför mig att någon annan teknik ska slå det.

Kundsegmentet för Open Infra återfinns på den amerikanska landsbygden.

– Det är där behovet är störst och den typen av kunder är också mest mottagliga till vårt sätt att bygga. Vi kollar av intresset först och bygger. Många av dem saknar helt alternativ och använder fortfarande DSL-lösningar eller bara satellit.

– De stora bolagen som AT&T fokuserar framförallt på kunderna i storstäderna så vi kan agera relativt ostört ute på landsbygden.

”Fiberutbyggnaden i USA är inte en sprint”

Carl Åshlund beskriver det som att det bland bolagets amerikanska kunder finns en stor nyfikenhet på öppen fiber.

– Kanske inte på tekniken i sig, men definitivt på möjligheterna det för med sig. Amerikaner är vana att betala väldigt mycket för konnektivitet. Ibland upp emot dubbelt så mycket som man gör i Sverige.

– När vi då kommer och kan erbjuda lägre priser blir det förstås attraktivt.

Uppsidan med att lyckas i USA är stor. Men det finns också utmaningar.

– Det finns inte ett enhetligt regelverk att arbeta efter. Du har olika lagar på federal nivå, delstatsnivån och hela vägen ner till enskilda städer. Det är utmanande.

– Vi har alltid sagt att vi aldrig kommer vara dem som bygger mest eller snabbast. Fiberutbyggnaden i USA är inte en sprint utan ett maraton. Vi ska bygga på rätt ställen till rätt kostnad. Det är vår affär.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.