Apple har försvårat spårning av mobilanvändare, något som fått annonsörer att söka sig till nya metoder. Vodafone testar just nu en metod för att spåra enskilda användares aktivitet och som ska vara omöjlig att blockera. Informationen ska sedan kunna användas av annonsörer för att visa riktade annonser till potentiella kunder.
Operatör vill spåra mobilanvändare för att sälja riktade annonser
operatörer Vodafone testar Trustpid, ett nytt system som ska göra det omöjligt att dölja sina aktiviteter på nätet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Teknikplattformen som Vodafone själva tagit fram heter Trustpid och bygger på att användaren tilldelas ett unikt id och att aktiviteten på nätet lagras, oavsett om man väljer att blockera kakor, försöker dölja sin ip-adress eller växlar mellan olika webbläsare.
Enligt Bleeping Computer har tekniken redan fått ta emot en hel del kritik eftersom den anses utgöra ett hot mot den personliga integriteten:
– Det här gör det möjligt att övervaka hela vårt digitala liv. Systemet är helt oacceptabelt och testet bör avbrytas. Demokrati är inte till salum säger Patrick Breyer, ledamot i Europaparlamentet.
Vodafone försvarar sig med att dagens internet bygger på en affärsmodell där många publicister är i behov av en affärsmodell som bygger på annonsintäkter.