Drar sig ur
Operatören Duvialla, som lagt märke till de felaktiga uppgifterna i prislistorna på Telepriskollen, har valt att dra sig ur tills dess att Post- och telestyrelsen kan garantera att samtliga priser blir rätt.
– Om operatörerna kan lägga in sina egna uppgifter blir det lätt vilda västern. När operatörer inte lägger in alla uppgifter hamnar de högre upp på topplistan och det är rent bedrägligt, säger Milenko Gabrilo, marknadschef för Duvialla.
Han ringde och påpekade felaktigheterna för Post- och telestyrelsen igår, men fortfarande har inget hänt.
– Grundidén är bra, men frågan är hur mycket felaktigheter som faktiskt finns i prisjämförelsen. PTS måste kontrollera uppgifterna bättre, säger Milenko Gabrilo.
Få operatörer
Dessutom har inte PTS med samtliga operatörer på marknaden. Jämfört med Cint som också erbjuder prisjämförelser på nätet har Telepriskollen färre operatörer i listan. Anders Nyman, ansvarig på Cint, berättar att de har 47 operatörer på fastnätssidan, jämfört med Telepriskollens 30. På mobilsidan ser det något bättre ut, Cint har 22 och Telepriskollen 19.
– Antalet operatörer har ökat sedan lanseringen, men det är anmärkningsvärt att Gösta Bladh på Konsumentverket sagt till DN och Metro att webbsidan tar upp samtliga mobiloperatörer och 95 procent av alla som erbjuder fasta abonnemang. De borde vara tydligare med att så inte är fallet, säger Anders Nyman.
Han anser dessutom att Konsumentverket och PTS lanserat sajten alldeles för snabbt, utan att säkerställa att den är så bra som den skulle kunna vara.
PTS svarar
Olof Bjurö, ställföreträdande informationschef på PTS, anser inte att lanseringen av webbtjänsten har skett för snabbt.
– Vi har med så gott som samtliga operatörer på mobilsidan. På fastnätssidan är inte alla med, men vi eftersträvar att så många operatörer som möjligt ska finnas med, säger han.
Ti: Gösta Bladh på Konsumentverket har i media uppgett att närmare 100 procent av operatörerna finns med, hur ser du på det?
– Det har blivit ett missförstånd och det är olyckligt, säger Olof Bjurö.
Ti: Borde ni inte upplysa konsumenterna på hemsidan att inte samtliga operatörer finns med i jämförelsen?
– Vi har varit tydliga med att operatörerna själva lägger in sina uppgifter och kan naturligtvis överväga att skriva på hemsidan hur det ligger till med antalet operatörer.
Ti: Fungerar verkligen en modell där operatörerna lägger in sina egna uppgifter? Vi har hittat felaktig information, hur ofta kontrollerar ni att uppgifterna blir rätt?
– Vi gör löpande kontroller och kvalitetsgranskningar. Det är inte bra om det är fel men andra modeller kan också bli fel och vi rättar till så fort vi kan, säger han och tillägger att varje gång en operatör ändrar en prisuppgift går det automatiskt ett mejl till PTS, som snabbt kan kontrollera uppgiften.