Operatörer granskas – efter problem med nummerportering

operatörer PTS ska granska tre operatörer efter att klagomål har inkommit från allmänheten.

Operatörer granskas – efter problem med nummerportering

Sedan i september 2000 har svenskarna haft möjlighet att portera sina mobiltelefonnummer, något som i de allra flesta fall är en smidig process.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men nu har klagomål från allmänheten rörande tre operatörer lett till att Post- och telestyrelsen, PTS, inleder en granskning av deras hantering av flytt av telefonnummer.

Klagomålen handlar om att operatörerna nekar eller fördröjer flytt av telefonnummer. De tre operatörer som berörs är Alfa Telefoni Sverige AB, Leijon Telekom AB och It partner i väst AB (ConnectD).

– Att fördröja eller neka flytt av telefonnummer strider mot reglerna om nummerportabilitet. Vi inleder därför nu tillsyn mot tre teleoperatörer, för att se över hur de efterlever regelverket, säger Jesper Simons på enheten för nummer och adressering i ett uttalande.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.