Experten: Operatörer är en prioriterad måltavla för cyberkriminella

säkerhet Den stora mängden kunddata gör telekomoperatörerna extra utsatta för cyberattacker, men man har samtidigt goda förutsättningar att stå emot attackerna enligt Mats Ekdahl, it-säkerhetsexpert på Check Point.

Experten: Operatörer är en prioriterad måltavla för cyberkriminella

Under fjolåret ökade antalet cyberattacker globalt sett med 40 procent, samtidigt som attackerna blir allt mer avancerade och komplexa. Det berättade it-säkerhetsföretaget Check Point Software Technologies vd Gil Shwed nyligen i samband med företagets konferens CPX360.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Operatörer tillhör, precis som energibolagen, kritisk infrastruktur, vilket gör dem till en intressant måltavla för cyberkriminella, förklarar Mats Ekdahl, som är it-säkerhetsexpert på Check Point i Sverige.

Check Point, som erbjuder en bred uppsättning av produkter och tjänster på it-säkerhetsområdet, har data som visar att telekombranschen placerar sig högt när det gäller vilka som utsätts för flest attacker i Sverige just nu. Endast transportföretag, myndigheter och försvaret utsätts för fler attacker.

Flera exempel på operatörer som drabbats

Mats Ekdahl berättar att det finns flera exempel på hur operatörer har utsatts för attacker och intrång. I slutet av förra året uppdagades till exempel att Australiens nästa största bredbandsleverantör, med över tio miljoner kunder, utsatts för ett intrång där känsliga kunduppgifter läckte ut.

– Det är en stor utmaning för många operatörer att de har en så pass stor kundstock jämfört med andra organisationer. Det är intressant för cyberkriminella att försöka stjäla den informationen och utnyttja den i kommande attacker.

Även om de stora mängderna känsliga kunddata gör operatörerna till attraktiva måltavlor så har de också ett försprång när det gäller möjligheten att stå emot attackerna enligt Mats Ekdahl.

– En stor del av operatörernas verksamhet bygger på it och därför är de bättre rustade än andra organisationer, som kanske har som främsta uppgift att försörja oss med sjukvård eller elektricitet. För operatörerna är it redan en del av kärnverksamheten.

Mats Ekdahl pekar på en möjlig utveckling när det gäller operatörernas tjänsteleverans i framtiden:

– Operatörerna kan utnyttja vår teknologi i sin tjänstepaketering så att deras kunder får en säkrare upplevelse, exempelvis bättre skydd i sina mobiltelefoner.

– Precis som vi i dag har en förkonfigurerad bärbar dator som är säkrad med en viss typ av cyberskydd, så tror jag att operatörerna kommer att hitta en väg framåt för att erbjuda det även på telefonen. Vissa gör det redan i dag, men allt fler konsumenter kommer nog att ställa krav på det framöver.

Antalet attackvektorer ökar snabbt

Inom it-säkerhetsbranschen pratar man om attackvektorer, det vill säga möjliga vägar in för att rikta en it-attack mot en organisation. Dessa ökar snabbt i antal, bland annat beroende på att vi använder allt fler olika tjänster och enheter.

– Vi kan inte begränsa oss till att säga nu har jag skyddat våra bärbara datorer som vi använder dagligen. Vi måste se till att vi skyddar våra telefoner och applikationer. Vi kan drabbas av cyberattacker på så många olika sätt i dag.

Mats Ekdahl konstaterar att medvetenheten om cyberhoten är påtagligt större i dag än för bara några år sedan.

– I dag berättar svenska nyhetsmedier nästan dagligen om cyberattacker. Om vi tittar ett par år tillbaka så talades det inte om cyberattacker på tv-nyheterna eller i radio om det inte hade skett någon riktigt stor händelse.

Reagerar fler på misstänkt e-post?

Innebär då den ökade medvetenheten att fler reagerar på misstänkta e-postmeddelanden och inte släpper igen dem lika lätt som tidigare?

– I dag har vi inte riktigt den medvetenheten, men tack vare mediabevakningen av ämnet cybersäkerhet så kommer vi som användare successivt bli bättre på detta. Hela säkerhetsbranschen befinner sig också konstant i någon form av utbildningsdiskussion med användarna.

– Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon teknik som kan skynda dig hundraprocentigt mot cyberattacker. Så länge du inte har användarna med på tåget så kan du råka ut för något

Enligt Check Point kan ett vanligt, svenskt företag utsättas för omkring 1000 cyberattacker per vecka. Det ställer krav på att man stoppar attacken innan angriparen hinner orsaka någon skada.

– Eftersom attackerna sker kontinuerligt så måste du ha ett tekniskt system som blockerar attacken, annars blir du översvämmad av incidenter som du måste hantera, förklarar Mats Ekdahl.

Ai är hett även i säkerhetsbranschen

Liksom många andra aktörer i it-branschen pratar man i säkerhetskretsar mycket om artificiell intelligens och vilka möjligheter tekniken ger för it-säkerhetsarbetet. Check Point lanserade nyligen Threatcloud AI, en tjänst som kan förebygga alla slags it-angrepp, även så kallade zero day-attacker.

– Ai är egentligen ingen nyhet i våra produkter och tjänster, det har funnits i våra produkter ganska länge. Men det visar sig allt mer att det är vägen framåt för att vi ska kunna motverka de allt mer sofistikerade cyberhoten.

Check Point varnar dock för att det ökande användandet av ai samtidigt kan leda till säkerhetsrisker och oönskade effekter. De träningsdata som används för att förbättra tjänster som ChatGPT kan exempelvis innehålla känsliga personuppgifter som aldrig var tänkta att offentliggöras, så det gäller att iaktta försiktighet när man börjar använda dem.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.