Operatörer möter inte företags- marknadens mobila behov

Företagskunder som inte får skräddarsydda lösningar för behoven i sin specifika affärsverksamhet kommer inte att vara trogna kunder. Telekomoperatörer som inte inser detta kommer att begränsas till att vara aktörer på konsumentmarknaden, enligt Gartner.

Analysfirman Gartner slår fast att de operatörer som vill vara med och spela på den lukrativa företagskundsarenan måste tänka om när det gäller sin marknadsstrategi.

– Det här kommer att förbli en tid med mycket hög konkurrens för mobiloperatörerna, med en marknad som i stort sett nått en mättnadspunkt i många regioner. För att kunna vara konkurrenskraftig i denna miljö måste operatörerna hitta nya vägar att förstärka kundlojaliteten och förmågan att behålla kunderna. Våra undersökningar visar att många operatörer inte gör tillräckligt för att säkerställa att företagskunderna stannar i det längre perspektiven, säger Martin Gutberlet på Gartner.

Fokus på behoven

Det räcker inte med att ha en säljorganisation som fokuserar på företagsbehov. Gartners analys visar dessutom att dessa oftare fokuserar på att sälja sim-kort med komplexa prissättnings-system, istället för att ta fram och leverera skräddarsydd service som passar kundens behov.

Det som behövs är enklare kontrakt som möter företagskundernas fyra anledningar att skaffa mobila tjänster. Operatörer måste förenkla kontrakt och prissättning för att möta företagens behov att hantera kostnader.

– Organisationer vill ha en genomskinlig rapportering som låter dem att spåra de totala kostnaderna samt att monitorera den individuella användningen av mobiltjänsten.

Enkel hantering

Ett annat behov operatörerna måste klara av är företagskundernas ökande behov av olika tjänstenivåer som för den internationelle resenären eller medarbetare med behov av stor dataöverföringskapacitet. Service Level Agreements (SLAs) som styr upp och definierar nyckelfaktorer i kundens behov och tjänster som hanterar och vid behov stänger av mobiltelefoner är andra viktiga punkter för operatören att kunna hantera.

Mobiloperatörer måste även ta fram lösningar som tillåter mer fjärranslutningar för mobila medarbetare. Slutligen måste operatörerna inse att företagskunden vill ha ett kontrakt om möjligt, inte en ett kontrakt för varje tjänst och varje land.

– Tjänsteleverantörer kan tillföra en stor affärsnytta om de kan erbjuda multinationella företag ett kontrakt som är giltigt i många länder. Men det är få operatörer som kan föra ihop sin verksamhet till en sann internationell nivå, säger Martin Gutberlet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.